به گزارش CNN فارسی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در اظهاراتی گفت، آمریکا برای اثبات «حسن‌ نیت» خود در مذاکرات هسته‌ای وین، برخی از تحریم‌ها علیه ایران را باید لغو کرده و یا بخشی از دارایی‌های مسدود شده این کشور در بانک‌های خارجی را آزاد کند.

امیرعبداللهیان، یک‌شنبه ۱۰ آوریل مدعی شد، واشینگتن در هفته‌های گذشته درخواست‌هایی فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای موسم به «برجام» ارائه کرده که این درخواست‌ها با «برخی بندهای متن» در تعارض است.

به گفته وزیر خارجه ایران، مقامات آمریکایی «علاقمندند شروط جدیدی را در حوزه لغو تحریم‌ها مطرح و اعمال کنند.»

امیرعبداللهیان ضمن اعلام این‌که ایران «مباحثی فنی» را با سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه به نتیجه رسانده است مدعی شد، آمریکا مسئول توقف مذاکرات است.

این اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این هفته با اشاره به «درخواست‌های غیرمرتبط ایران» خاطرنشان کرده بود: «همه می‌دانند چه کسی درخواست‌های غیرمرتبطی با برجام ارائه داده است.»

سنگ‌اندازی روسیه

به گفته امیرعبداللهیان، کشورهای غربی به ایران اعلام کرده بودند، با توجه به بحران اوکراین، حتی اگر ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی به توافقی در وین دست پیدا کنند، «روسیه این توافق را همراهی نخواهد کرد.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به همزمانی بحران اوکراین و مذاکرات وین گفت: «چند هفته‌ای لازم بود که در مذاکرات وین مکثی ایجاد شود.»

امیرعبداللهیان پیشتر خبر داده بود که سرگئی لاوروف، همتای روس او اطمینان داده است که بین مذاکرات احیای برجام و جنگ در اوکراین «هیچ ارتباطی نیست.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز این هفته اعلام کرده بود که نسبت به توافق احتمالی با ایران برای احیای برجام چندان خوشبین نیست.

از سوی دیگر، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشستی در بروکسل درباره مذاکرات احیای برجام، «راه حل دیپلماتیک» را بهترین گزینه ممکن دانستند، اما تاکید کردند در صورت لزوم برای سناریوهای دیگر نیز آمادگی دارند.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام هفته‌هاست که با بن‌بست مواجه شده و تهران و واشینگتن هر کدام یکدیگر را مسئول توقف این مذاکرات می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید