به گزارش CNN فارسی ، استرالیا بیش از ۲۰ سال تلاش کرد روابط خوبی را با ایالات متحده و چین حفظ کند.

، کانبرا موضع خود را روشن کرد-واشنگتن را به پکن ترجیح داده است.
برخی از کارشناسان با انتخاب طرفین می گویند استرالیا با چین ، بزرگترین شریک تجاری این کشور ، بی دلیل مخالفت کرده است ، در حالی که در صورت تشدید تنش ها در هند و اقیانوس آرام ، خود را بیش از حد به ایالات متحده متکی می کند.
در سال های اخیر ، نخست وزیر اسکات موریسون با استقرار بیشتر ایالات متحده به عنوان یک شریک امنیتی ، روابط شخصی خود را با دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق ایجاد کرده و سعی کرده است با جانشین وی نیز همین کار را انجام دهد.
در عین حال ، روابط بین کانبرا و پکن به آرامی در حال از بین رفتن است ، مارپیچی که تنها پس از شروع همه گیری کووید -۱۹ در میان پرسش هایی در مورد منشا ویروس بدتر شد.
روز پنجشنبه ، چین با توافق نامه امنیتی جدید با ژائو لیجان ، سخنگوی وزارت امور خارجه واکنش خشمگینانه ای نشان داد و گفت که تقصیر بدتر شدن روابط “کاملاً به عهده طرف استرالیایی است”.
یون جیانگ ، سردبیر روزنامه نیکان چین و محقق در دانشگاه ملی استرالیا ، گفت که این معامله آخرین میخ در تابوت روابط استرالیا با چین است و عملاً هرگونه شانس برای نزدیک شدن را حداقل در کوتاه مدت از بین می برد

.

یکی دیگر از حوزه های تنش آفرین میان چین و استرالیا در سال های اخیر، حوزه صادرات کالاهای چینی به استرالیا بوده است. مقامات چین اخیرا سخت گیری های خود در برابر صادر کنندگان استرالیایی را با افزودن گوشت بره به فهرست بلند محصولات تحریم شده این کشور توسط پکن، تشدید کرده اند.

انتظار می رود اقدام بعدی پکن تحریم صادرات پنبه استرالیا باشد. در واکنش به این رویکرد پکن، بحث های پیرامون تحریم محصولات تولید چین توسط مقیمان و کسب و کارها و مشاغل استرالیا به راه افتاده است.

گردشگری هم بتازگی به جمع حوزه های مورد مناقشه دو کشور افزوده شده است. کارشناسان درباره پیامدهای ناشی از وخامت روابط این کشور با چین بر روند احیای صنعت گردشگری استرالیا هشدار دادند و می گویند بعید است که تعداد مسافران چینی در استرالیا به همان آمار قبل از شروع همه گیری کرونا برگردد مگر اینکه روابط دیپلماتیک بین چین و استرالیا بهبود یابد.

ترجمه از سایت CNN

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. عثمان

    مرگ بر چین

دیدگاهتان را بنویسید