به گزارش CNN فارسی ,با انتخاب طرفین ، برخی از کارشناسان می گویند استرالیا بی جهت با چین ، بزرگترین شریک تجاری این کشور مخالفت کرده است ، در حالی که در صورت تشدید تنش ها در هند و اقیانوس آرام ، خود را بیش از حد به آمریکا متکی می کند.

در سال های اخیر ، نخست وزیر اسکات موریسون با استقرار بیشتر ایالات متحده به عنوان یک شریک امنیتی ، روابط شخصی خود را با دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق ایجاد کرده و سعی کرده است با جانشین وی نیز همین کار را انجام دهد.

در عین حال ، روابط بین کانبرا و پکن به آرامی در حال از بین رفتن است ، مارپیچی که پس از شروع همه گیری
کووید -۱۹ در میان پرسش هایی در مورد منشا ویروس بدتر شد.

روز پنجشنبه ، چین نسبت به توافق امنیتی جدید با ژائو لیجان سخنگوی وزارت امور خارجه واکنش خشمگینانه ای نشان داد و گفت که مقصر بدتر شدن روابط “کاملاً به عهده طرف استرالیایی است”.

یون جیانگ ، سردبیر روزنامه نیکان چین و محقق در دانشگاه ملی استرالیا ، گفت که این معامله “میخ نهایی تابوت” روابط استرالیا با چین است و عملاً هرگونه شانس برای نزدیک شدن را حداقل در کوتاه مدت از بین برد.

وی گفت: “تا زمانی که تعادل جدیدی در موازنه بین المللی قدرت ایجاد نشود ، من فکر می کنم که روابط تنش زا خواهد بود.”

موریسون صبح پنجشنبه به وقت استرالیا با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا همراه شد تا سیاست جدید را اعلام کند. این طرح که ، بایدن آن را “تاریخی” نامید ، به صراحت از چین نام نمی برد ، اما به وضوح به پکن اختصاص دارد.

بر اساس این توافقنامه که AUKUS نامیده می شود ، این سه کشور جلساتی را برای هماهنگی در زمینه مسائل سایبری ، فناوری های پیشرفته و دفاع برای کمک به آنها در مقابله بهتر با چالش های امنیتی امروزی برگزار خواهند کرد.

ایالات متحده و بریتانیا به استرالیا در ساخت و نگهداری زیردریایی های هسته ای کمک خواهند کرد ، که این یک افزایش بزرگ برای زرادخانه نظامی کانبرا است ، اگرچه موریسون گفت که این کشتی ها ممکن است تا سال ۲۰۴۰ به ناوگان ملحق نشوند.

ترجمه از وبسایت رسمی CNN

دیدگاهتان را بنویسید