به گزارش CNN فارسی، به‌دنبال حمله حوثی‌ها به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در دوشنبه گذشته، کنگره آمریکا به‌صورت رسمی تصمیم دارد که حوثی‌های یمن را به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی کند.

این حمله که منجر به کشته‌شدن ۳ غیرنظامی و مصدومیت ۶ نفر دیگر شد، با محکومیت گسترده قانون‌گذاران و دولت آمریکا مواجه گردید.

روزنامه «واشینگتن فری‌بیکن» در گزارشی خبر داد که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و ائتلافی از رهبران جمهوری‌خواه در زمینه سیاست خارجی این کشور، تصمیم دارند که روز جمعه لایحه جدیدی را ارائه دهند که طبق آن، شبه‌نظامیان حوثی را در آمریکا مجدداً به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند.

در این طرح از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته می‌شود که ظرف ۳۰ روز پس از تصویب این لایحه، شبه‌نظامیان حوثی و تمام شرکت‌های وابسته به آن‌ها را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا این گروه مورد حمایت ایران را در اوایل سال گذشته در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

جو بایدن در هفته اول ریاست‌جمهوری خود، در اقدامی که به‌ نظر منتقدان تلاشی برای نشان دادن حسن نیت به ایران پیش از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بود، نام شبه‌نظامیان حوثی را از این فهرست خارج کرد.

 

لایحه‌ در حال بررسی

شبه‌نظامیان حوثی و تهران به‌عنوان پشتیبان آن‌ها، پس از حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی، با موج جدیدی از مخالفت‌ها در کنگره آمریکا مواجه هستند.

با توجه به نگرانی‌ها از حمله اخیر حوثی‌ها و همچنین برابری تعداد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا، ممکن است برخی اعضای دموکرات همراستا با جمهوری‌خواهان به لایحه قرار گرفتن حوثی‌ها در لیست تروریسم رای بدهند.

جو بایدن، چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی خبر داد که طبقه‌بندی جدید حوثی‌ها در دست بررسی است.

شماری از چهره‌های برجسته سیاست خارجی در سنای آمریکا از جمله سناتور تام کاتن و جیم اینهوف حمایت خود را از طرح کروز اعلام کردند. در روزهای آینده انتظار می‌رود سناتورهای بیشتری از این طرح حمایت کنند.

در همین زمینه سخنگوی تد کروز به فری‌بیکن گفت: «جو بایدن در هفته اول کاری خود، کاهش فشار علیه ایران و گروه‌های نیابتی این کشور از جمله لغو تحریم‌های تروریسم علیه حوثی‌ها را از اولویت‌های خود قرار داده بود.»

افزایش تنش‌ها در منطقه

سخنگوی تد کروز در ادامه گفت: «همانطور که انتظار می‌رفت، این مماشات با ایران باعث شد که تهران تنش‌افزایی خود در منطقه را افزایش دهد.»

به گفته او، این عملکرد بایدن باعث شد که «حوثی‌ها تنها چند ساعت پس از اعلام دولت بایدن مبنی بر لغو تحریم‌ها، حملات گسترده‌ای را آغاز کنند.»

سخنگوی تد کروز در ادامه گفت: «سناتور کروز در آن زمان نیز از جمله منتقدین این تصمیم بود و پیوسته در حال تلاش بود که این تحریم‌ها علیه حوثی‌ها دوباره اعمال شود. تد کروز در این زمینه گفته بود، اگر دولت بایدن تمایلی به این کار ندارد، کنگره آمریکا باید در این زمینه اقدام کند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حمله حوثی‌ها به امارات متحده عربی را «حمله‌ای تروریستی» توصیف کرده و وعده داد که حوثی‌ها برای این کار خود پاسخگو خواهند شد. با این وجود پرایس مشخص نکرد که چه پیامدهایی متوجه حوثی‌ها خواهد شد.

نارضایتی تهران

به‌دنبال حمله اخیر شبه‌نظامیان حوثی به امارات متحده عربی، جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این هفته اعلام کردند که در حال بررسی درج مجدد نام حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.

این تصمیم که به‌طور قطع نارضایتی ایران را در پیش خواهد داشت در حالی صورت می‌گیرد که مقامات آمریکا در تلاش‌اند توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را احیا کنند.

مرگ ۳ غیرنظامی و زخمی شدن ۶ نفر

شایان ذکر است که پلیس ابوظبی، دوشنبه گذشته از وقوع انفجار در ۳ تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح آیکاد ۳» در نزدیکی مخازن شرکت «ادنوک» خبر داد و وقوع حادثه آتش‌سوزی محدود در منطقه تاسیسات جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را تایید کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، این آتش‌سوزی‌ها منجر به کشته‌شدن دو تبعه هندی و یک پاکستانی و مصدومیت ۶ نفر دیگر شد.

به گزارش «رویترز» به نقل از سخنگوی حوثی‌ها، این گروه شبه‌نظامی مسئولیت حمله به ابوظبی را بر عهده گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید