هزاران افغان ناامید از روز سه شنبه تحت کنترل طالبان در کابل هستند ، زیرا ایالات متحده و متحدانش-که همچنان نیروهای خود را از فرودگاه خارج می کنند-با شکست ناگهانی افغانستان روبرو شدند و تلاش بیست سالی گروه طالبان به ثمر رسید.

وزیر امور خارجه ی بریتانیا روز سه شنبه گفت ، وضعیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی “در حال تثبیت” است ، این اتفاقات یک روز پس از آنکه جمعیت محلی افغانستان در تلاش به همراهی با هواپیماهای نظامی بر روی زمین می افتادند و به دنبال راهی برای خروج از شهر بودند.

کشورهای غربی نیز تلاش خود را برای دور کردن شهروندانشان از افغانستان ادامه دادند و تخلیه صدها نفر برای روز سه شنبه برنامه ریزی شده بود. جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ، که در مورد نحوه خروج نیروهای آمریکایی با بازبینی شدید روبروست ، به ۶۰۰۰ سرباز دیگر دستور داده است تا به نیروهای آمریکایی در فرودگاه کمک کنند.

اما بسیاری از افغان ها باید منتظر بمانند تا ببینند آیا راهی برای خروج به آنها ارائه می شود یا خیر ، زیرا همسایگان نزدیک کشور افغانستان و حتی ملت های دورتر برای بحران احتمالی بشردوستانه و پذیرش پناهندگان آماده هستند.

ملا برادر ، بنیانگذار و معاون رهبر طالبان وارد افغانستان شده است ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز سه شنبه گفت. این اولین بار است که برادر بعد از ۲۰ سال پا به این کشور گذاشته و همینطور ۱۱ سال پس از دستگیری وی در همسایگی پاکستان توسط نیروهای امنیتی این کشور رخ می دهد.

برادر زمانی که آخرین بار در صدر قدرت بود ، یکی از اعضای برجسته ی رژیم طالبان بود و بازگشت او نگرانی ها را تشدید می كند كه ماهیت دولت جدید ، همان دوران قبلی را منعكس می كند یا خیر.در سراسر افغانستان ، مردم منتظرند تا دریابند در چه رژیمی زندگی خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید