موضوعی که اخیرا دلیل و بهانه‌ ای برای افزایش قیمت این مصالح ساختمانی شده است ، تنها نرخ تورم نیست بلکه قطعی برق کارخانه ها نیز مزیدی بر علت شده است ، جوری که از ۲۶ تیرماه امسال که موضوع قطعی برق کارخانه ها قطعی شد ، قیمت سیمان روندی صعودی به خود گرفت و هر پاکت پنجاه کیلویی سیمان از چهل و چهار هزار تومان در اول به بیشتر از هفتاد هزار تومان و بعد از آن به مرز صد و بیست هزار تومان رسید و قیمت میلگرد نیز از چهارده هزار تومان به رقم بیست تا بیست و دو هزار تومان رسیده است.

این در حالی می باشد که قیمت هر کیلوگرم این محصول تا اواخر سال ۹۸ تنها چهار هزار و دویست تومان بوده است . البته که برخی کارشناسان این افزایش قیمت را به دلیل سود جویی بعضی عنوان می‌ کنند و بر این باور می باشند که کارخانه ‌های سیمان ذخیره مناسبی برای پاسخ گویی به نیاز سازندگان دارند، اما این صحبت‌ ها نیز تا الان باعث نشده که قیمت سیمان یا سایر مصالح ساختمانی که به دلیل قطعی برق،  افزایش یافته، نزولی شود.

از آنجا که تورم مصالح ساختمانی نیز یکی از مهم ‌ترین عناصر تاثیرگذار بر تورم مسکن می باشد ، احتمال ایجاد تورم مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن ، دور از ذهن نخواهد بود، اما منشا این تورم نه افزایش قیمت دلار یا سایر متغیرهای اقتصادی که قطعی برق خواهد بود.

گزارش مرکز آمار از میزان هزینه‌ کرد خانواده ها در سال ۹۹ نشان می ‌دهد که حدود پنجاه درصد از هزینه‌ های غیرخوراکی در بخش مسکن است. این رقم با توجه به سایر نیاز های یک خانواده ، سهم بالایی را نشان می ‌دهد که می ‌تواند در آینده با هر نوسانی در بازار مسکن، خانواده‌ ها را به مشکلات بزرگ ‌تری بیندازد. اقتصاد ایران از سال ۹۷ و با خروج یک‌ جانبه امریکا از برجام، روزهای خوبی را پشت سر نمی ‌گذارد و بهترمی باشد قبل از هر چیزی، آرامش نسبی به آن بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید