به گزارش CNN فارسی ، یکی از شاخص هایی که نشان دهنده وضعیت درآمدی در سطح جامعه است، ضریب جینی می باشد . این ضریب از جمله شاخص‌ هایی است که می ‌توان با استفاده از آن وضعیت توزیع درآمد در یک جامعه را سنجید و به دست آورد .

نوسان ضریب جینی میان صفر و یک

هر چه عدد این شاخص به صفر نزدیک ‌تر باشد ، به منزله برابر بودن درآمد ‌ها در جامعه است و هر چه به یک نزدیک تر باشد، نشان دهنده آن می باشد که شکاف درآمدی در جامعه تشدید شده است. به عبارت دیگر ، اگر همه افراد جامعه به اندازه هم درآمد داشته باشند، ضریب جینی معادل صفر و اگر تمام درآمد‌ ها تنها به یک نفر برسد، این ضریب ، یک است که این بد ترین حالت ممکن خواهد بود.

 شکاف درآمدی بسیار افزایش یافته

جدید ترین اطلاعات منتشر شده در خصوص تغییرات ضریب جینی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. این ضریب برای کل کشور در سال ۱۳۹۹ با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به رقم ۴۰٫۰۶ رسیده است. این در حالی می باشد که در سال پیش ، ضریب جینی مناطق شهری کشورمان به رقم ۳۸٫۳۵ و مناطق روستایی نیز به رقم ۳۵٫۹۰ افزایش یافته است. بنابراین از سال ۹۸ تا ۹۹، شکاف طبقاتی بسیار بیشتر شده است.

بررسی تغییرات ضریب جینی از سال ۸۸ تا پایان سال ۹۹ نشان می ‌دهد در این مدت بیشترین شکاف درآمدی متعلق به سال ۱۳۸۸ با ۴٫۱۱ بوده است.

باید دید این فاصله های طبقاتی تا کی ادامه دارد و آیا روزی شاهد این خواهیم بود که جامعه در کمترین فاصله طبقاتی باشد؟ به گونه ای که مردم در سطح نزدیک به یکدیگر زندگی کنند و توان خرید انواع وسایل زندگی و تفریحی را داشته باشند؟

تمام چشم ها به دولت سیزدهم است و امیدواریم بتوانند تغییر محسوسی را ایجاد کنند!

دیدگاهتان را بنویسید