به‌ گزارش CNN فارسی ، عین دبی یا همان چشم دبی الهام گرفته از چرخ فلک معروف چشم لندن، با ارتفاع بیش از ۲۰۳ متر (۶۶۸ فوت)، افتتاح شد و چرخ فلک لندن و همچنین، چرخ فلک لاس وگاس نوادا با ارتفاع ۱۶۷ متر ( ۵۴۸ فوت) را پشت سر گذاشت.

این چرخ و فلک ۲۵۰ متری، ظرفیت ۱۴۰۰ مسافر را دارد که در ۴۸ اتاقک جای داده می‌شوند. این اتاقک‌ها توسط شرکت هیوندای طراحی و ساخته شده‌اند و فضای داخل آن‌ها طوری طراحی شده که بتوان چشم‌اندازی زیبا و کامل از آسمانخراش‌های این شهر را مشاهده کرد. تمامی این اتاقک‌ها دارای تهویه کننده هوا است و کفپوشی چوبی دارند.

هر دور این چرخ و فلک ۳۸ دقیقه زمان می‌برد و دو دور آن ۷۶ دقیقه می‌شود. ظرفیت هر کابین حداکثر ۴۰ نفر است البته کابین‌های ویژه با ظرفیت کمتر نیز دارد. ۶ کابین ویژه برای صرف نوشیدنی وجود دارد و همچنین چندین کابین با ظرفیت ۱۲ نفر برای پذیرایی شام طراحی شده‌اند.

این چرخ و فلک در عین بزرگی یکی از ایمن‌‌‌ترین چرخ و فلک‌های جهان است. وزن این چرخ و فلک بیشتر از ۸ ایرباس A380s است و آهن به کار رفته در آن از آهن استفاده شده در برج ایفل بیشتر است. سازه آن به طوری طراحی شده که هنگام سوار شدن افراد در کابین‌های پایینی، چرخ و فلک از حرکت باز نمی‌ایستد و وقفه‌‌‌‌‌ای در آن ایجاد نمی‌شود.

یکی از مهم‌‌‌ترین نقاط قوت این چرخ و فلک استحکام آن در برابر طوفان‌های شن است. همین طور باید بدانید این چرخ و فلک در برابر زلزله نیز بسیار مقاوم است. وزن چرخ و فلک ۱۰ هزار تن است و پایه‌هایی ۷ هزار تنی آن را حمایت می‌کنند.  تک تک کابین‌های چرخ و فلک به یک دستگاه ژنراتور برق اضطراری مجهز هستند. همین طور به دلیل گرما هوا در دبی هر کدام از کابین‌ها علاوه بر دستگاه تهویه هوای فعلی، یک دستگاه اضافی نیز دارند. بنابراین این چرخ و فلک را می‌توان یکی از امن‌‌‌ترین سازه‌های دبی و جهان دانست.

 

دیدگاهتان را بنویسید