به گزارش CNN فارسی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که در مقابله با اقدامات ضد واکسیناسیون، مقررات وضعیت اضطراری اعمال می‌شود که در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه بوده است.

ترودو یک کنفرانس مطبوعاتی با کریستیا فریلند معاون نخست وزیر، دیوید لامتی دادستان کل کشور، مارکو مندیچینووزیر ایمنی عمومی و بیل بلر وزیر آمادگی با مواقع اضطراری برگزار کرد.

وی گفت که در برابر هر محاصره غیرقانونی، سازمان‌های مجری نظم و قانون محلی برای حفظ صلح در حوزه قضایی خود اقدام می‌کنند.

ترودو تصریح کرد که دامنه زمانی این اقدامات محدود بوده، از نظر جغرافیایی هدفمند و منطقی و متناسب با تهدیداتی خواهد بود که باید به آنها رسیدگی شود. مقررات وضعیت اضطراری برای تقویت و حمایت از اجرای قانون در تمام سطوح در سراسر کشور استفاده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه این تصمیم بلافاصله اجرایی شد، گفت که به نیروهای پلیس اختیارات فوق العاده‌ای برای بازگرداندن نظم داده می‌شود. اجرای قانون اضطراری به پلیس ابزار بیشتری برای بازگرداندن نظم به فعالیت‌های غیرقانونی و خطرناک مانند محاصره و اشغالگری می‌دهد.

نخست وزیر کانادا تصریح کرد که این قانون همچنین به دولت این امکان را می‌دهد که مناطق مهمی مانند گذرگاه های مرزی و فرودگاه‌ها را ایمن کند. به دولت فدرال نیز اجازه می‌دهد تا استفاده از موسسات مالی را برای تامین مالی یا حمایت از محاصره های غیرقانونی ممنوع کند.

ترودو گفت که این در مورد ایمن نگه داشتن کانادایی ها، محافظت از مشاغل مردم و بازگرداندن اعتماد به مؤسسات است. وضعیت اضطراری و بحرانی است.

وی گفت که از ارتش نخواهد خواست تا تظاهرات را متوقف کند، حتی اگر قانون اجازه دهد.

ترودو با بیان اینکه به رهبران حزب اپوزیسیون اطلاع داده است که این قانون اجرا خواهد شد، گفت که ما مانع از استفاده قانونی مردم از حق اعتراض خود نمی‌شویم. ما اصول، ارزش ها و نهادهایی را تقویت می کنیم که همه کانادایی ها را آزاد نگه می دارد.

در کانادا، این قانون که تا دهه ۱۹۸۰ به عنوان قانون اقدامات جنگی شناخته می‌شد، با تغییر متن و نام به قانون اضطراری تغییر یافت.

قانون اقدامات جنگی، که در طول جنگ های جهانی اول و دوم معرفی شد، آخرین بار در سال ۱۹۷۰ توسط پیر الیوت ترودو، نخست وزیر وقت، در جریان بحران گروگان گیری در کبک مورد استفاده قرار گرفت.

نام این قانون که با توجه به تغییر شرایط در سال ۱۹۸۰ به روز شد به قانون شرایط اضطراری تغییر یافت.

قانون اضطراری کانادا، به شکل اصلاح شده خود، تا به امروز هرگز اجرا نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید