به گزارش CNN فارسی، دبیرخانه این سازمان روز پنجشنبه ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد که اعزام این نیروها به درخواست رییس‌جمهور قزاقستان و برای حفاظت از تاسیسات دولتی و نظامی مهم و همچنین کمک به ماموران دولت این کشور صورت گرفته است.

پلیس قزاقستان نیز روز پنجشنبه کشتن «چند ده نفر» از معترضان در آلماتی در شب گذشته را تایید کرد و به رسانه‌ها گفت پلیس این افراد را که «نیروهای افراطی و در تلاش برای حمله به ساختمان‌های اداری و مقر پلیس» ‌بودند «حذف کرده است».

اعتراضات قزاقستان در پی افزایش قیمت سوخت آغاز شد و گسترش یافت. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که در آلماتی سربازان نظامی وارد میدان اصلی شده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

در این منطقه، صدها نفر برای سومین روز متوالی علیه دولت تظاهرات کرده‌اند.

هم‌زمان تلویزیون دولتی قزاقستان گزارش داد که بانک ملی این کشور تصمیم به تعلیق فعالیت همه موسسات مالی گرفته است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی‌ست اینترنت در بیشتر نقاط قزاقستان قطع شده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، هم گفته که سازمان پیمان امنیت جمعی که ائتلاف متشکل از روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است، نیروهای خود را برای «ایجاد ثبات» این کشور آسیای مرکزی اعزام خواهد کرد.

مشخص نیست این سازمان چه تعداد سرباز و برای چه مدتی به قزاقستان ارسال خواهد کرد.

لئونید کلاشینکوف، نماینده پارلمان روسیه، به شبکه اینترفکس گفت که این نیروها «تا زمانی که رییس‌جمهور قزاقستان لازم بداند در آنجا باقی خواهند ماند».

روز چهارشنبه، معترضان ساختمان های دولتی را تصرف کردند و بنا به گزارش‌ها به فرودگاه آلماتی، پایتخت تجاری و بزرگ‌ترین شهر این کشور، حمله کردند.

دیدگاهتان را بنویسید