یکی از مقامات ارشد سابق اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شده افغانستان تصویری واضح از هفته های گذشته دولت اشرف غنی ارائه کرده است ، از جمله اینکه چگونه رئیس جمهور و مشاورانش از سرعت پیشروی طالبان در پایتخت کابل مات و مبهوت ماندند.

این مقام ارشد سابق به CNN گفت که غنی آمادگی ورود طالبان به حومه کابل در روز شنبه گذشته را نداشت و تنها با لباسی که بر تن داشت روز یکشنبه فرار کرد.

در آخرین ساعات تسلیم دولت ، به گفته این مقام , یک مقام ارشد دولت غنی در کابل با یکی از اعضای برجسته گروه متحد طالبان و القاعده ملاقات کرد و آنها به صراحت به او گفتند که دولت باید تسلیم شود.
وی گفت: “در روزهای پایانی مانده به آمدن طالبان به کابل ، ما در حال کار بر روی توافق با ایالات متحده برای واگذاری مسالمت آمیز به یک دولت فراگیر و استعفای رئیس جمهور غنی بودیم.”
این مقام ارشد گفت: “این مذاکرات در زمان ورود طالبان به شهر در جریان بود. ورود طالبان به شهر کابل از نقاط مختلف توسط اطلاعات ما به عنوان پیشرفت های خصمانه و حیرت برانگیز تفسیر شد.”
این مقام افزود: “ما بیش از یک سال اطلاعاتی مبنی بر کشته شدن رئیس جمهور در حین تصرف کشور افغانستان در اختیار داشتیم و به این دلیل خود را برای هر پیش آمدی آماده کرده بودیم.”

به گفته مقام سابق امرالله صالح , معاون رئیس جمهور صبح یکشنبه فرار کرد و به سمت دره پنجشیر حرکت کرد. بسیاری دیگر از محوطه ریاست جمهوری فرار کردند و اندکی بعد که در بیرون کاخ تیراندازی شد. مردم در شهر وحشت زده شدند و بسیاری از پرسنل امنیتی پست های خود را رها کردند.

“در آن زمان ، هدف ما نجات شهر و شهروندانش از نزاع در خیابان ها بود و این موضوع تا جایی که می شد انجام شد .

دیدگاهتان را بنویسید