به گزارش CNN فارسی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اظهاراتی گفت، این کشور فراتر از نیاز خود برای «راکتور تحقیقاتی تهران»، اقدام به تولید سوخت هسته‌ای ۶۰ درصد کرده است.

به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، اسلامی، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، با تأکید بر این‌که نیاز راکتور تحقیقاتی تهران تنها سوخت ۲۰ درصد بوده است گفت، این کشور پس از خروج دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، در ظرف ده ماه موفق شد «مسیر ده‌ساله‌»ای را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم طی کند.

او با اشاره‌ای غیرمستقیم به مذاکرات هسته‌ای وین گفت، «فناوری» برای این‌کشور، قدرت «نظامی و اقتصادی» به همراه داشته و باعث شده دیپلماسی این کشور دارای پشتوانه باشد.

مقامات غربی پیشتر بارها گفته بودند، ایران همزمان با برگزاری مذاکرات وین و با توسعه برنامه هسته‌ای خود، درنظر دارد از دستاوردهای اتمی خود به عنوان اهرمی در گفتگوهای وین استفاده کند.

محمد اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود، حوزه فناوری هسته‌ای را «خط مقدم جبهه» نامید و گفت، «دشمنان» این کشور «خرابکاری‌هایی» برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران انجام می‌دهند.

بر اساس مفاد توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳٫۶۷ درصدی است، اما از زمان خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای، تهران اقدام به کاهش تعهدات خود کرده و غنی سازی اورانیوم را با درصد بالا آغاز کرد.

به گفته رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران پس از نقض تعهدات برجام، به غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم روی آورده و فاصله زیادی با غنی‌سازی ۹۰ درصدی این عنصر ندارد.

محمودرضا آقامیری، رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه «شهید بهشتی» تهران در اظهاراتی اذعان کرده بود، جمهوری اسلامی در صورت لزوم می‌تواند پدیده شکاف هسته‌ای را کنترل نکرده و کلاهک هسته‌ای تولید کند.

او در این زمینه تصریح کرد، جمهوری اسلامی «طی یک زمان کوتاه» می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را به ۹۹ درصد برساند.

به گفته کارشناسان، ایران برای ساخت بمب اتمی، به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید