به گزارش CNN فارسی ، بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی بسیار حساس، مقامات ارشد دولت بایدن از اینکه واشینگتن هیچ مهره اطلاعاتی مهمی در حلقه نزدیکان شی جین‌ پینگ، رییس جمهوری چین ندارد، مستاصل شده‌اند چرا که نمی‌توانند بدون داشتن چنین اطلاعاتی، خود را برای قدم‌های بعدی چین آماده کنند. این مقامات می‌گویند در حالی که تنش‌ها میان پکن و واشینگتن بر سر مسائل مختلفی همچون تایوان و فناوری‌های نوین بالا گرفته، آمریکا به شدت نیاز دارد از تصمیمات شی اطلاع پیدا کند، اما پکن به هدفی بسیار سخت و مرموز تبدیل شده است.

به نوشته بلومبرگ، مقامات هر دو دولت بایدن و ترامپ از اقدامات سریع پکن در بحث حاکمیت هنگ‌کنگ، قدرنمایی نظامی در دریای چین جنوبی، جلوگیری از تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا و افزایش حملات سایبری چین علیه رقبا کاملا غافلگیر شده‌اند.

برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا چین همواره هدف دشواری بوده، اما بسیاری از مقاماتی که با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند معتقدند مشکل بسیار شدیدتر شده است. بخش عمده این مساله به خاطر کوچک شدن شبکه‌ای است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در چین دارد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ نیویورک‌تایمز، چین دست‌کم ۱۲ جاسوس آمریکا را اعدام کرد و چندین نفر دیگر را هم به زندان انداخته است. شدت ضربه‌ای که چین به شبکه جاسوسی آمریکا وارد کرده در تاریخ این کشور کم‌سابقه است. دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای بازسازی این شبکه به چندین سال تربیت نیرو و کار اطلاعاتی نیاز دارد.

مشکل دیگر، تمرکز بیش از اندازه آمریکا بر خاورمیانه و مقابله با تروریسم است. بر اساس گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، این تمرکز بیش از حد باعث شده دستگاه جاسوسی واشینگتن نتواند با چالش چین مقابله کند.

البته تغییراتی که شی در ساختار قدرت چین ایجاد کرده نیز در جلوگیری از نفوذ اطلاعاتی موثر بوده است؛ پیش‌تر چین با رهبری «جمعی» اداره می‌شد و دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌توانست برای رسیدن به اهداف خود به حلقه نزدیکان هفت یا حتی نه رهبر چین نفوذ کند. اما اکنون قدرت به طور کامل در اختیار شی قرار گرفته و این مساله کار را برای آمریکا بسیار دشوار کرده است.

رهبر چین همچنین در کارزار مقابله با فساد خود، درآمد همه مقامات چینی را به شدت زیر نظر دارد و این مساله باعث شده پرداخت دستمزد به منابع اطلاعاتی با مشکل روبرو شود. اقدامات دستگاه امنیتی چین از جمله نصب دوربین‌های نظارتی در همه شهرهای کشور و استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده تشخیص چهره برای ردگیری تهدیدها نیز کار را برای ماموران سازمان سیا مشکل کرده است.

به نوشته بلومبرگ، جامعه اطلاعاتی آمریکا و مصرف‌کنندگان این اطلاعات می‌خواهند بدانند شی جین‌پینگ چه در سر دارد، آیا به دنبال اشغال تایوان یا جزایر تحت کنترل آن است. در نبود اطلاعات دست اول از منابع نزدیک به رهبر چین، دستگاه اطلاعات آمریکا مجبور است بر اساس منطق و استدلال پاسخ سوالات خود را پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید