به گزارش CNN فارسی پس از بریتانیا، آمریکا و دیگر کشورهای غربی، استرالیا اعلام کرد که قصد دارد جنبش اسلامی فلسطینی «حماس» را با شاخه‌های نظامی و سیاسی خود به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.

کارن اندروز، وزیر امور داخلی استرالیا، پنج‌شنبه، ۱۷ فوریه با اعلام خبر قرار دادن ۸ سازمان دیگر در فهرست گروههای تروریستی، گفت: «دیدگاه‌های حماس و دیگر گروه‌های افراطی و خشونت‌آمیز که امروز در لیست قرار گرفته‌اند، عمیقا نگران کننده است و در استرالیا جایی برای ایدئولوژی‌های نفرت انگیز آنها وجود ندارد».

کارن اندروز گفت: «لازم است قوانین ما نه تنها فعالیت‌های تروریستی و تروریست‌ها را هدف قرار دهند بلکه سازمان‌هایی که این اقدامات را برنامه‌ریزی و تأمین مالی می‌کنند را نیز هدف قرار دهند».

استرالیا پیشتر گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس را در فهرست تروریسم خود قرار داده بود، اما نام جدید شامل کل این سازمان می‌شود.

ایجاد محدودیت برای حمایت‌های مالی

قرار دادن نام حماس در فهرست گروه‌های تروریستی محدودیت‌هایی را برای هر نوع حمایت یا تامین مالی این گروه ایجاد می‌کند. طبق قوانین مبارزه با تروریسم کشورهای غربی هر شخصی در فعالیت‌های مرتبط با حمایت مالی گروه‌های تروریستی بازداشت شود، ممکن است تا ۲۵ سال حبس داشته باشد.

گفتنی است که حماس از سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را در دست دارد. این در حالی است که نیروهای اسرائیلی نوار پرجمعیت را محاصره کرده‌اند.

جنبش مسلح حماس در ماه می گذشته طی درگیری با اسرائیل چندین موشک به داخل اسرائیل شلیک کرد. این درگیری اما پس از ۱۱ روز با میانجیگری مصر پایان و به امضای توافقنامه آتش‌بس منجر شد.

دیدگاهتان را بنویسید