به گزارش CNN فارسی، دفتر دادستانی اوکراین روز چهارشنبه سوم فروردین اعلام کرد که از آغاز حمله روسیه تاکنون ۱۲۱ کودک اوکراینی کشته و ۱۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

همزمان ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت توافقی برای تخلیه غیرنظامیان گرفتار شده در شهرهای اوکراین از طریق ۹ «گذرگاه بشردوستانه» امن در روز چهارشنبه حاصل شده است.

او با این حال اضافه کرد این توافق شامل شهر محاصره‌شده ماریوپل نمی‌شود.

تهاجم روسیه به اوکراین از پنجم اسفند آغاز شد اما به گفته مقام‌های اوکراینی و همچنین شماری از مقام‌های غربی، پیشروی نیروهای روسیه در اوکراین به دلیل مقاومت اوکراینی‌ها با کندی بسیار همراه شد.

با این حال ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش برای پارلمان ژاپن گفت شدت درگیری‌ها در برخی مناطق اوکراین به حدی است که مردم قادر به دفن اجساد عزیزان خود نیستند.

زلنسکی در پیام ویدیوی دیگری که بامداد چهارشنبه منتشر شد گفت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در شرایط غیرانسانی در ماریوپل گیر افتاده‌اند و «در حالت محاصره کامل، بدون آب، غذا و دارو و زیر بمباران مداوم» قرار دارند.

ماریوپل هفته‌هاست که هدف حملات ارتش روسیه قرار دارد و شهرداری این شهر روز سه‌شنبه بدون ارائه جزییات از اصابت دو «بمب فوق‌العاده قوی» به این شهر خبر داد.

از سوی دیگر مقام‌های روسیه و اوکراین مذاکرات صلح بین دو کشور را «دشوار» خوانده‌اند.

زلنسکی گفت مذاکرات با روسیه «دشوار و گاهی تقابل‌آمیز» بوده اما «ما به تدریج در حال پیشروی هستیم».

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آمریکا را به «مانع‌تراشی» بر سر راه این مذاکرات و اوکراین را به «تغییر مدام مواضع خود» متهم کرد.

لاوروف در سخنان دیگری در دانشگاه دولتی مسکو، با پیشنهاد اعزام صلح‌بان از سوی ناتو به اوکراین به شدت مخالفت کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند به تقابل مستقیم روسیه و ناتو منجر شود.

لهستان چند روز پیش گفته بود این پیشنهاد را در نخستین جلسه بعدی ناتو مطرح خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید