به گزارش CNN فارسی ، اردشیر زاهدی، فرزند سرلشکر فضل‌الله زاهدی در ۲۴ مهر ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. دیپلم خود را از یک مدرسه آمریکایی در بیروت گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی عازم آمریکا شد.

می‌گفت اولین آشنایی او با محمدرضاشاه پهلوی به هنگام بازدید شاه ایران از آمریکا در سال ۱۳۲۸ بوده است که به عنوان نماینده محصلین ایرانی در آمریکا به دیدار او رفته بود.

او پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و در یکی از پروژه‌های آمریکایی‌ها در ایران با هدف بهبود اقتصاد کشاورزی موسوم به “برنامه اصل ۴” مشغول به کار شد. او به همراه پدرش در سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق نقش داشت.

یرواند آبراهمیان، تاریخ‌نگار ایرانی ارمنی‌تبار در کتاب “کودتا” می‌نویسد: «اردشیر زاهدی، فرزند سرلشکر زاهدی در پروژه اصل ۴ کار می‌کرد و پیام‌‌های آمریکایی‌ها را به پدرش که مخفی شده بود، می‌رساند.»

سپهبد فضل‌الله زاهدی که از عاملان اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود، پس از کودتا به مقام نخست‌وزیری ایران رسید.

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز پهلوی، نخستین فرزند محمدرضا شاه از همسر اولش فوزیه، شاهزاده مصری، ازدواج کرد که دختری به نام مهناز حاصل آن بود.

او دو سال پس از ازدواج به همراه همسرش به عنوان سفیر ایران در واشنگتن راهی آمریکا شد. هفت سال پس از ازدواج این دو از یکدیگر جدا شدند.

اردشیر زاهدی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ به مدت پنج سال وزیر امور خارجه ایران در کابینه امیرعباس هویدا بود و در اوایل دهه پنجاه خورشیدی بار دیگر در مقام سفیر ایران در آمریکا راهی ایالات متحده شد و تا انقلاب ۵۷ این سمت را حفظ کرد. او به آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا شهرت دارد، زیرا جمهوری اسلامی ایران تاکنونی سفیری در آمریکا نداشته است.

اردشیر زاهدی پس از انقلاب و مهاجرت از سیاست کناره‌گیری و تا ده‌ها سال سکوت اختیار کرد. از او کتاب خاطراتی برجای مانده که جلد اول آن از سوی انتشارات کتابسرا منتشر شد و جلد دوم آن تاکنون موفق به دریافت مجوز انتشار نشده است.

اردشیر زاهدی که از آخرین بازماندگان حکومت محمدرضاشاه پهلوی است، در دوران کهولت در مصاحبه‌هایش از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرد. او گفته بود که کشورهای منطقه مانند اسرائیل و هند و پاکستان از سلاح هسته‌ای برخوردارند و دست‌یابی به این توانمندی حق طبیعی ایران است.

اردشیر زاهدی در سن ۹۳ سالگی در مونترو سوئیس درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید