به گزارش CNN فارسی همزمان با بالا گرفتن تهدیدهای هسته‌ای روسیه و افزایش نگرانی‌ها در جهان، ایران برای نخستین بار از تشکیل سازمانی تحت عنوان «فرماندهی سپاه هسته‌ای» خبر داد.

هرچند به وضوح از شرح وظایف این سازمان امنیتی نظامی جدید ایران اطلاعی در دست نیست، خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا» اما دوشنبه ۲۳ اسفند، ضمن اعلام تشکیل «فرماندهی سپاه هسته‌ای» در ایران، ماموریت آن را حفاظت از تاسیسات هسته‌ای این کشور عنوان کرد.

این خبرگزاری همچنین افزود که این تشکیلات جدید التاسیس در دستگیری یک شبکه که برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای «فردو» تلاش می‌کرد، مشارکت داشته است.

خبرگزاری «فارس» نیز همکاری «فرماندهی سپاه هسته‌ای» با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران در دستگیری یک شبکه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای «فردو» را اعلام کرد.

به گزارش این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران، اعضای شبکه‌ای که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشت از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و با همکاری فرماندهی سپاه هسته‌ای دستگیر شدند.

در این گزارش شرح مختصری از نحوه دستگیری این شبکه خرابکاری مورد نظر ارائه شده است.

هر چند پیش از این در خبرها آمده بود که مسئولیت حفاظت از سایت‌های هسته‌ای ایران به سپاه واگذار شده است اکنون اما به‌نظر می‌رسد با توجه به نفوذ گسترده اخیر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در ساختارهای امنیتی، نظامی و حکومتی نظام حاکم بر ایران و حملات مکرر به تاسیسات هسته‌ای آن، ایجاد تشکیلات موازی تحت عنوان «فرماندهی سپاه هسته‌ای» نیز ضرورت پیدا کرده است.

رسانه‌های حکومتی ایران شبکه خرابکاری دستگیر شده را وابسته به افسران اطلاعاتی اسرائیل معرفی کردند که به ادعای مقام‌های امنیتی این کشور در پوشش یک شرکت هنگ‌‌کنگی تلاش کرده بود به یکی از کارمندان بخش IR6 تاسیسات هسته‌ای فردو نزدیک شود.

خبرگزاری‌های ایران خبر این دستگیری را کوتاه و بدون ارائه جزئیاتی منتشر کرده و وعده دادند که در آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

در گزارش‌های رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی ایران ادعا شده که تشکیلات موسوم به «فرماندهی سپاه هسته‌ای» با همکاری فرماندهی ضد‌جاسوسی اطلاعات سپاه توانسته «مانع از یک خرابکاری‌ بزرگ در تأسیسات هسته‌ای فردو شود».

پیش از این چندین بار در تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله مراکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید در تاسیسات نطنز حملات خرابکارانه صورت گرفته بود.

ایران همواره این گونه خرابکاری‌ها را به اسرائیل نسبت داده اما مقامات تل‌آویو هیچ‌گاه بطور رسمی مسئولیت آن اقدامات را به عهده نگرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید