به گزارش CNN فارسی، از بازداشت دست‌کم ۱۵ نفر در روزهای اخیر خبر داده، شبکه حقوق بشر کردستان به احضار ده‌ها تن در شهرهای کردنشین اشاره کرده و سازمان هه‌نگاو نیز تعداد بازداشتی‌های سه روز اخیر در سنندج را ۱۹ تن ذکر کرده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با اشاره به اینکه تازه‌ترین بازداشت‌ها مربوط به یک نفر در سنندج، دو نفر در پیرانشهر و یک نفر در مریوان است، گزارش داد تعداد بازداشتی‌های سه روز اخیر به دست‌کم ۲۲ تن رسیده است.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز از احضار ده‌ها نفر در شهرهای کامیاران، مریوان، سنندج، سقز، بوکان، پیرانشهر، ربط، بانه، اشنویه، ارومیه، خوی، ماکو و سلماس خبر داده است.

نیروهای یگان ویژه شامگاه یکشنبه ۲۹ اسفند با هجوم به مراسم نوروزی مردم اشنویه در استان آذربایجان غربی مانع برگزاری این مراسم شدند و در برابر اعتراضات مردم به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در پی این حمله، اعتراضات پراکنده‌ای در این شهر برگزار شد که برخورد شدید نیروهای امنیتی و نیروهای یگان ویژه را به دنبال داشت.

پیش از نوروز نیز برخی سازمان‌های حقوق بشری خبر داده بودند نهادهای امنیتی هشدار داده‌اند برگزاری هر گونه مراسم مردمی نوروز منوط به اخذ مجوز رسمی از فرمانداری‌ها و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در این مراسم است.

این نهادها همچنین از برگزارکنندگان خواسته بودند تا با امضای تعهدنامه، مانع از پخش آهنگ‌‌های مورد استفاده احزاب کرد مخالف حکومت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید