به گزارش CNN فارسی، روز پنجشنبه ۱۲ اسفند به نسخه‌ای از آن دست یافته، نوشت اورانیوم ۶۰ درصد ایران حدود دو برابر شده و با افزایش ۱۵ کیلو و ۵۰۰ گرمی به ۳۳/۲ کیلوگرم رسیده است. طبق برآوردها، برای ساخت بمب اتم ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصد نیاز است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز ۱۳ آبان گفته بود که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۲۱۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

در همین حال بر اساس گزارش آژانس، ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های کلیدی تعیین شده در برجام، از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ادامه می‌دهد.

طبق این گزارش، تخمین زده می‌شود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با ۷۰۷/۴ کیلوگرم افزایش به ۳۱۹۷/۱ کیلوگرم افزایش یافته باشد.

پیش از انتشار این گزارش اعلام شده بود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.

در همین حال سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت «موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس به یکی از اصلی‌ترین عوامل کندی روند مذاکرات» وین مبدل شده است.

ایران اینترنشنال پیش از این خبر داده بود که مقامات جمهوری اسلامی خواستار مداخله کشورهای غربی برای مختومه شدن پرونده سایت‌هایی شده‌اند که ذرات اورانیوم در آنها یافت شده است.

با این حال رافائل گروسی روز چهارشنبه گفته بود که نسبت به حل این موضوع بدون وابستگی به مذاکرات احیای برجام خوشبین است.

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازدید از یک مکان در اطراف شهرضای اصفهان و یک مکان در نزدیکی تهران است.

ایران اینترنشنال روز هفتم اسفند در خبری اختصاصی اعلام کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها، ارائه ضمانت‌های معتبر و مختومه شدن پرونده اماکن هسته‌ای اعلام نشده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند.

یک روز پس از این گزارش نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار مختومه شدن پرونده اماکن هسته‌ای اعلام نشده به آژانس شد.

دیدگاهتان را بنویسید