به گزارش CNN فارسی، بندر ماریوپول در بیست و چهارمین روز از جنگ روسیه و اوکراین و پس از چندین هفته محاصره شنبه ۱۹ مارس به تصرف نیروهای روس در آمد و کی‌یف عملا دسترسی به دریای آزوف را از دست داد.

نیروهای روسیه همچنین به حفر کانال‌ها و ایجاد خاکریزهای دفاعی در اطراف پایتخت اوکراین با هدف استتار و پنهان‌کردن تجهیزات نظامی اقدام کردند.

روس‌ها در دو روستای «زدویجیوکا» و «پریستانکا» واقع در شمال غرب کی‌یف نیز نیروهای خود را تقویت کردند.

مقامات محلی در پایتخت اوکراین هم اعلام کردند که از ۲۴ فوریه، تاریخ آغاز تهاجم روسیه، ۲۲۲ نفر در کی‌یف کشته شدند.

منطقه پرواز ممنوع و تهدید روسیه

با ادامه جنگ، ارسال کمک‌های نظامی به نیروهای اوکراینی از طریق لهستان نیز ادامه یافت.

همزمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه ۱۸ مارس تهدید کرد که هر گونه کاروان کمک‌های نظامی یا پهپادهای ارسال شده برای ارتش اوکراین به عنوان هدف مورد حمله نیروهای روسیه قرار خواهند گرفت.

از سویی ایالات متحده و کشورهای اروپایی اعمال منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان اوکراین را به‌دلیل احتمال درگیری مستقیم ناتو با روسیه و گسترش جنگ رد کردند.

بن‌بست در مذاکرات

در سطح دیپلماتیک نیز مذاکرات مسکو و کی‌یف با پیچیدگی زیادی مواجه شده و کماکان بدون نتیجه مانده است.

اوکراین بر عقب‌نشینی کامل نیروهای روسیه و احترام به حق حاکمیت بر کل سرزمین‌های خویش از جمله مناطق جدایی‌طلب شرق کشور و شبه‌جزیره کریمه اصرار دارد.

روسیه نیز خواستار اعلام بی‌طرفی کامل اوکراین، خلع سلاح این کشور و عدم پیوستن کی‌یف به پیمان ناتو است.

بحران آوارگان

در رابطه با پیامدهای انسانی جنگ نیز سازمان ملل متحد شنبه اعلام کرد که حدود ۶٫۵ میلیون شهروند اوکراینی از محل زندگی خود جابجا شده که از این تعداد ۳٫۳ میلیون نفر آنها به کشورهای اتحادیه اروپا پناهنده شدند.

در همین رابطه کشورهای غربی از آغاز بحران تاکنون هزاران تحریم علیه بخش‌های اقتصادی، تجاری و شخصیت‌های سیاسی و الیگارشی نزدیک به کرملین اعمال کرده و روسیه را به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل کردند.

با این حال مسکو با اذعان به اثرات مخرب این تحریم‌ها، تاکید کرده که «عملیات نظامی» این کشور تا خلع سلاح کامل اوکراین و اعلام بی‌طرفی از سوی این کشور ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید