به گزارش CNN فارسی به دنبال حمله به کنسولگری ایران در هرات و گزارش‌ها از تعرض به سفارت این کشور در کابل، کاردار سفارت افغانستان در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شده است.

رسانه های ایرانی می‌گویند در جریان احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، مدیرکل وزارت خارجه ایران با وی دیدار کرده و به او “به‌ شدت اعتراض کرده است”.

رسانه های ایران می‌گویند طرف ایرانی به کاردار افغانستان در تهران “مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک” را یادآوری کرده و “خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان” به نمایندگی‌های ایران شده است.

پیشتر گزارش شده بود که وزارت خارجه ایران به اطلاع کاردار سفارت افغانستان رسانده که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند “تا اطمینان لازم در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های ایران، داده شود” اما اکنون سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که “کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باز بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.”

همزمان نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات حمله به کنسولگری ایران در هرات را به “افراد خودسر” نسبت داده است.

او در توییتی نوشته است:”در هرات مقابل کنسولگری ایران تعدادی شهروند بطور خودسر مظاهره کرده بودند که با دخالت نیروهای امنیتی امارت اسلامی افغانستان بطور عاجل این مظاهره پراکنده شده و وضعیت بطور کامل کنترل گردید”.

شماری از افراد معترض روز گذشته به کنسولگری ایران در هرات حمله کردند. در تصاویری که رسانه‌های محلی منتشر کرده‌اند، در ورودی کنسولگری ایران به آتش کشیده شده بود.

در ویدیوهایی که منتشر شده، معترضان با “شلیک‌های هوایی” نیروهای طالبان متفرق شدند و موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشده‌اند.

همزمان ده‌ها نفر در برابر سفارت ایران در کابل تجمع کردند. معترضان در اعلامیه‌‌ای از سازمان ملل متحد خواستند که ویدئوهای پخش شده “بدرفتاری با افغان‌ها” در ایران را بررسی کند.

در روزهای اخیر تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد عده‌ای با پناهجویان افغان”بدرفتاری” می‌کنند.

معترضان می گویند این بدرفتاری در ایران انجام شده اما مقام های اصالت این ویدئوها را رد کرده و سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که تصاویر با هدف “ایران هراسی یا افغانستان هراسی” در حال انتشار است.

برخی از ویدئوها قدیمی است و زمان برخی از آنها هم هنوز به تایید بی‌بی‌سی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همزمان با اعتراض های دیروز خواستار تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک این کشور در افغانستان شده بود.

پیشتر بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان گفته بود “فتنه و توطئه‌ای در راه است” که به گفته او می‌خواهند “جو نامناسبی را در افغانستان و ایران ایجاد کنند”.

آقای امینیان می‌گوید کسانی که بیش از همه از این جریان لطمه می‌خورند اتباع افغانستان هستند.

ایران به عنوان همسایه غربی، یکی از بزرگترین میزبانان مهاجران و آوارگان جنگی افغانستان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید