به گزارش CNN فارسی، هم‌زمان با قوت گرفتن این احتمال، مقام‌های ایالات متحده اعلام کردند که عضویت این دو کشور، محور گفت‌وگوهای وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو با مقامات دو کشور اروپای شمالی در هفته گذشته بوده است.

با وجود اعلام بی‌طرفی سنتی دو کشور شمال اروپا برای ورود به مقابله‌های نظامی بلوک شرق و غرب، در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین علاوه بر رهبران دو کشور، شمار شهروندان سوئدی و فنلاندی که خواهان پیوستن کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شده‌اند در هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

درهمین حال به نظر می‌رسد که مقامات این دو کشور خواهان پیوستن هم‌زمان به ناتو و در حال بررسی ابعاد این تصمیم هستند.

رهبر حزب «دموکرات‌های سوئد» که دومین حزب بزرگ اپوزیسیون سوئد به ‌شمار می‌رود روز شنبه، ۲۰ فروردین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در صورت درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو، حزب او نیز از عضویت کشورش حمایت خواهد کرد. پشتیبانی حزب دموکرات‌های سوئد از این تصمیم به معنای تغییر اکثریت پارلمانی به نفع پیوستن سوئد به ائتلاف خواهد بود.

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد پیشتر در گفت‌وگو با رسانه‌ها، احتمال عضویت کشورش در ناتو را رد نکرده بود.

یک مقام سوئدی هم پیشتر در این باره به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که کشورش در حال انجام تحلیلی از سیاست‌های امنیتی است که تا پایان ماه مه (اوایل خرداد) تکمیل می‌شود و دولت این کشور پس از این گزارش موضع خود را اعلام خواهد کرد.

شورای رهبری حزب «مرکز» در فنلاند که از قدرتمندترین شرکای ائتلاف دولتی به‌شمار می‌رود نیز اخیرا اعلام کرده است که با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها، اکثریت اعضای این حزب از پیوستن فنلاند به ناتو حمایت می‌کنند.

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند نیز روز جمعه، ۱۹ فروردین ضمن اعلام خبر بررسی عضویت احتمالی این کشور در ناتو طی هفته‌های آینده، ابراز امیدواری کرد که این بحث‌ها «قبل از نیمه تابستان» به نتیجه برسد.

ولادیمیر پوتین پیش از صدور فرمان تهاجم به اوکراین در پنجم اسفند، ناتو را به تهدید امنیت روسیه متهم کرده و خواستار توقف گسترش این بلوک نظامی به شرق و پذیرش اعضای جدید در ناتو شده بود.

با جدی شدن احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو کرملین روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین اعلام کرد که اگر این دو کشور به ناتو بپیوندند، مسکو باید به دنبال «موازنه مجددی» در مناسبات سیاسی خود باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم‌ در این باره به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفته بود که ما برای تضمین امنیت خود باید جناح غرب را در وضعیت پیچیده‌تری قرار دهیم.

در پی این هشدارها، فنلاند روز جمعه از دو حمله سایبری به خود و نقض حریم هوایی این کشور توسط یک هواپیمای دولتی روسیه خبر داد.

در واکنش به این حملات، مقامات فنلاند از احتمال افزایش اقدامات این‌چنینی از سوی روسیه سخن گفته و بر لزوم آمادگی در برابر این گونه حملات تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید