به گزارش CNN فارسی، کارخانه گیگافکتوری تسلا، در یک قدمی افتتاح قرار دارد و شاید حتی زودتر از برنامه‌های قبلی، شاهد آغاز کار خط تولید آن باشیم. جو تگ میر (Joe Tegtmeyer)، سعی کرده که با پهپاد خود، نمای ۳۶۰ درجه‌ای از این کارخانه را به نمایش بگذارد. اما ابعاد گیگافکتوری به قدری عظیم و پهناور است که در انتهای ویدیو، او نگران تمام شدن باتری پهپاد خود بود. اگر کمی دقت کنید، می‌توانید تریلی‌های پارک شده‌ را در کنار ساختمان عظیم این کارخانه، مشاهده کنید که شبیه به خودروهای کوچک به نظر می‌آیند.

این موضوع دور از ذهن نیست چرا که مساحت خط تولید جدید تسلا، برابر با ۳.۸ کیلومتر مربع است. بنابراین با محاسبات ساده به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانیم بیش از ۱۲۰۰ زمین فوتبال را در داخل گیگافکتوری جای دهیم. همچنین وقتی به تعداد زیاد خودروها و تریلی‌های پارک شده در خارج از گیگافکتوری نگاهی می‌اندازیم، می‌توانیم به این نکته پی ببریم که در داخل آن هم کارهای هیجان انگیزی در شرف وقوع است.

نگاهی به گیگافکتوری، کارخانه عظیم بعدی تسلا

شهر تگزاس در سال‌های گذشته به چهره‌ی صنعتی خودروسازی آمریکا تبدیل شده. کارخانه فریمونت (Fremont) این ایالت، اخیرا برنده جایزه «تولید بیشترین تعداد خودرو با پیشرانه‌های درون سوز» را کسب کرده. اما برخلاف خط تولید فریمونت، گیگافکتوری انحصارا برای تولید خودروهای الکتریکی، طراحی شده. در اوایل سال ۲۰۲۱ بود که تسلا با اختصاص ۶۸ میلیون دلار، کلنگ ساخت گیگافکتوری زده شد. ایلان ماسک اصلی‌ترین دلیل احداث این کارخانه را ایجاد شغل در آمریکا شرقی بیان کرده بود. البته هنوز از میزان

اما بیایید به ابعاد و هدف گیگافکتوری نگاهی بیندازیم. برای روشن شدن موضوع، می‌توانیم از آمار خط تولید فریمونت استفاده کنیم. این کارخانه در سال گذشته، ۸۵۵۰ خودرو را در هر هفته تولید می‌کرده. فریمنوت با ثبت این رکورد، خط تولیدهای دیگر را به زیر سلطه خود درآورده بود. خط تولید تویوتا در ایالت کنتاکی با آمار تولید هفتگی ۸۴۲۷ خودرو، خط تولید BMW در کالیفرنیا جنوبی با آمار تولید هفتگی ۸۳۴۳ خودرو و خط تولید فورد در میشیگان با آمار ۵۵۶۴ خودرو، همه‌گی پایین‌تر از  فریمونت هستند.

اهداف اصلی گیگافکتوری

گیگافکتوری با توجه به ابعاد عظیم خود، پتانسیل شرکت در این رقابت را خواهد داشت. این کارخانه قرار است کار خود را با تولید تسلا مدل Y آغاز کند. این استراتژی در خط تولید تسلا مدل Y در آلمان هم موفق ظاهر شده بود. با این تفاوت که نسخه‌های تولیدی آلمان، با باتری‌های ۲۱۷۰ سلولی به تولید می‌رسیدند ولی خط تولید تگزاس قرار است پکیج ۴۶۸۰ سلولی را در محصولات خود لحاظ کند. این نوع از باتری‌ها که با نام «structural battery pack» شناخته می‌‌شوند، قرار است یکپارچگی بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی خود داشته باشند و تسلا مدل Y ساخت گیگافکتوری، اولین محصول تسلا با این پکیج باتری خواهد بود.

البته به گفته ایلان ماسک، بخشی از خط تولید پیکاپ سایبرتراک هم به این کارخانه منتقل خواهد شد. همچنین قسمتی از پروسه تولید بعضی از پیکاپ‌های الکتریکی برندهای دیگر هم در گیگافکتوری صورت خواهد گرفت. انتظار می‌رود که کارخانه‌ عظیم تگزاس، در سه ماه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲، یا اوایل سال ۲۰۲۳، کار خود را شروع کند. البته این کارخانه در چند هفته گذشته، اولین محصولات خود را که عموما تسلا مدل Y بودند، به تولید رساند. البته تمامی این محصولات برای اهداف آزمایشی تولید شده‌اند و قرار نیست آن‌ها را در بازار ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید