به گزارش CNN فارسی، آیا ملاتونین واقعا در بهبود یا تسریع فرآیند خواب اثربخش است؟ مصرف مکمل آن برای چه کسی مناسب است و چه فایده یا عوارضی خواهد داشت؟

همه ما هر از چند گاهی برای بهبود فرآیند خواب، به عواملی محرک و کمک کننده نیاز داریم. در این میان تعداد فزاینده‌ای از مردم به مکمل‌ها روی می‌آورند تا روند خواب خود را تسهیل کنند. حال یکی از محبوب‌ترین داروهای خواب‌آور در این بین، ملاتونین است که رواج گسترده‌ای نیز دارد. اما آیا ملاتونین واقعا کار می‌کند؟

دکتر مایکل جی بروس، روانشناس بالینی و همکار آکادمی پزشکی خواب آمریکا که با نام مستعار The Sleep Doctor در حال فعالیت است، در مورد این موضوع می‌گوید: همه‌چیز به عوامل مختلف وابسته است، آیا بیمار کمبود ملاتونیین دارد و آیا مورد آزمایش قرار گرفته است؟ اگر چنین باشد و شما دوز مناسبی از آن‌را دریافت کنید، بله؛ ملاتونین می‌تواند بسیار موثر باشد. با این‌حال، باید به‌خاطر داشت که ملاتونین یک آرام‌بخش نیست، بلکه تسهیل‌کننده‌ای قوی به‌شمار می‌آید.

ملاتوین در واقع هورمونی است که به‌طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و توسط غده صنوبری در مغز تولید می‌شود، نقش اصلی این هورمون، تشویق و تعدیل فرآیند خواب است. سطح ملاتونین شما در شب، پیش از اینکه در ساعات اولین صبح به اوج خود برسد، افزایش می‌یابد و در ساعات روز یک‌بار دیگر سیر نزولی به‌خود می‌گیرد.

البته این تمام کارکرد ملاتونیین را تعریف نمی‌کند. مطالعه‌ سال ۲۰۱۴ توسط گروه زیست‌شناس سلولی و ساختاری در دانشگاه تگزاش نشان می‌دهد که این هورمون یک آنتی‌اکسیدان عالی است که به محافظت از سلامت سلول‌ها و مغز کمک می‌کند.

با این وجود، همان‌طور که دکتر بروس توضیح داده، دلایل مختلفی وجود دارند که باعث کاهش سطح ملاتونین می‌شوند. معمولا در بازه سنی ۴۰ تا ۴۵ سالگی، ملاتونین طبیعی بدن، شروع به کاهش می‌کند. تحقیقات گروه مطالعه بی‌خوابی انجمن خواب اسپانیا نشان داده که یک بزرگسال ۷۰ ساله تنها ۱۰ درصد از کل میزان ملاتونین تولید شده در کودکان پیش از بلوغ (دوره‌ای که سطح آن در بالاترین حد بوده) را در اختیار دارد. بروس در این باره می‌گوید: شما هرگز ملاتونین خود را به‌طور کامل از دست نمی‌دهید، اما با افزایش سن، تولید آن کاهش می‌یابد. همانطور که زمان تولید آن نیز می‌تواند تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید