به گزارش CNN فارسی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به حمله موشکی سپاه به اربیل، مرکز اقلیم کردستان گفت که ایالات متحده از شرکای منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدهای مشابه از سوی ایران حمایت می‌کند.

سالیوان، یک‌شنبه ۱۳ مارس، در گفت‌وگویی ضمن محکوم کردن این حمله گفت که خسارتی به تاسیسات متعلق به آمریکا وارد نشده و هیچ شهروند آمریکایی آسیب ندیده است.

او گفت، ایالات متحده در حال «مشورت» با بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق است تا به آن‌ها برای فراهم‌کردن توانایی دفاع موشکی و حفاظت از شهرهایشان کمک کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص وضعیت مذاکرات احیای «برجام» پس از این حملات، گفت، باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی در ارتباط با دیپلماسی حول توافق هسته‌ای رخ می‌دهد.

شماری از مقامات ایالات متحده روز گذشته در واکنش به این حملات از دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور خواستند «مذاکرات خود با ایران را متوقف کند.» وزارت خارجه فرانسه هم هشدار داد که حملات موشکی به اربیل چشم‌انداز مذاکرات وین را به خطر می‌اندازد.

به گفته سالیوان، آن چه از ایران مجهز به موشک بالستیک و توانایی‌های نظامی پیشرفته خطرناک‌تر است، کشوری است که در کنار اینها به سلاح اتمی نیز مجهز باشد. او در ادامه اضافه کرد، بایدن برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی مصمم است.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای این اقدام سپاه را به‌شدت محکوم کرده و آن را «نقض آشکار حاکمیت عراق» دانست.

در همین راستا، وزارت خارجه عراق، سفیر ایران در بغداد را احضار و رسما به او اعتراض کرد.

پذیرش مسئولیت از سوی سپاه

سپاه پاسداران ایران، روز گذشته، در بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به اربیل عراق را برعهده گرفت و مدعی شد که این موشک‌ها «مرکزی وابسته به اسرائیل» را هدف قرار داده است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران، سه‌شنبه گذشته، در اطلاعیه‌ای از کشته‌شدن دو سرهنگ کادر سپاه پاسداران ایران به نام‌های «احسان کربلایی‌پور» و «مرتضی سعیدنژاد» در حمله هوایی اسرائیل به حومه شهر دمشق خبر داده بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهاراتی، گفته بود که «محور مقاومت در منطقه» به این حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد.

حمله به منطقه مسکونی

همزمان حکومت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که در حمله موشکی به اربیل، مناطق مسکونی شهروندان مورد اصابت قرار گرفت و سخنان مهاجمان درباره حمله به یک پایگاه اسرائیلی در کنار کنسولگری آمریکا برای پوشش این جنایت غیر قابل قبول مطرح شده است.

حکومت اقلیم کردستان در این بیانیه آورده: «ایران برای چندمین بار است که به این گونه حملات اقدام می‌کند و سکوت جامعه جهانی باعث تکرار این حملات بزدلانه از سوی تهران شده است.»

دستگاه مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان پیشتر تاکید کرده بود، مبدا حمله این «۱۲ موشک بالستیک»، خارج از مرزهای اقلیم و از شرق کردستان بوده است.

حملات پیشین

عراق در سال‌های گذشته شاهد حملات متعددی به پایگاه‌ها و منافع آمریکا در این کشور بوده است.

پس از آن‌که ایالات متحده آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۰، قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون «حشد الشعبی» را در عملیاتی نظامی مورد هدف قرار داد، منافع و پایگاه‌های این کشور در عراق مورد هدف ده‌ها حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت.

تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در انتقام خون سلیمانی پایگاه «عین الاسد» و پایگاه اربیل، محل استقرار نیروهای آمریکایی را با ۲۲ موشک بالستیک مورد حمله قرار داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید