به گزارش CNN فارسی، در ادامه تحرکات روسیه در مرزهای اوکراین، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند جو بایدن دستور اعزام حدود دو هزار سرباز نظامی دیگر به کشورهای شرق اروپا و جابه‌جایی هزار نظامی آمریکایی در اروپا را صادر کرده است.

مقام‎‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن اعلام کردند که در روزهای آینده دو هزار نیروی آمریکایی از پایگاه نظامی فورت‌برگ در کارولینای شمالی به لهستان و آلمان اعزام می‌شوند و حدود هزار سرباز آمریکایی که بخشی از نیروهای آمریکا در آلمان هستند به رومانی منتقل خواهند شد.

پنتاگون اعلام کردند احتمال اعزام نیروی بیشتر علاوه بر تعدادی که در چهارشنبه اعلام شد را رد نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «مهم است برای آقای پوتین و صراحتا برای جهان این سیگنال قوی را بفرستیم که ناتو برای آمریکا و متحدان ما اهمیت دارد.»

هنوز جزییات بیشتری از ماموریت‌های خاص این نیروها منتشر نشده، اما یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت استقرار این نیروها به منظور جلوگیری از تهدید علیه ناتوست.

به گفته مقام‌های آمریکایی، علاوه بر این پنتاگون انتظار دارد نیروهای دیگری را در داخل اروپا جابه‌جا کند و به چندین هزار نیروی دیگر هم دستور داده که برای اعزام در حالت آماده‌باش باشند.

بر اساس این گزارش، هشت هزار و ۵۰۰ سربازی است که ماه گذشته دستور آماده باش دریافت کردند.

مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که در مجموع، این اقدامات تلاشی برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین و جلوگیری از جنگ در شرق اروپاست.

وال استریت ژورنال نوشت در کنار این اقدامات، دولت بایدن در تلاش است تا راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران به وجود آمده درباره اوکراین بیابد و در صورت حمله روسیه به اوکراین، مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه مسکو اعمال کند. همچنین سایر تجهیزات نظامی را به اوکراین ارسال کند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که بایدن این طرح‌های نظامی را پس از دیدارش با وزیر دفاع و همچنین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به امضا رساند.

وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته با همتایان خود در سه کشور رومانی، آلمان و لهستان درباره استقرار این نیروها گفت‌وگو کرده بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، در حالی که چند صد مربی آموزش نظامی و نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در داخل اوکراین هستند، هیچ یک از نیروهای جدید مجوز ورود به این کشور را ندارند و انتظار می‌رود استقرار نیروهای جدید موقتی باشد.

در هفته‌های اخیر آمریکا و کشورهای غربی بارها هشدار داده‌اند که روسیه در حال آماده‌سازی یک حمله نظامی به اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید