CNN فارسی؛ شبکه خبری «سی بی اس» به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکایی گفت که نیروهای روسی دستور آغاز حمله به اوکراین را دریافت کردند.

این شبکه یک‌شنبه ۲۰ فوریه اعلام کرد، مقامات اطلاعاتی آمریکایی بر این باورند که ۷۵ درصد از نیروهای روسی آرایش تهاجمی علیه اوکراین به خود گرفته‌اند.

وزارت دفاع روسیه هم امروز در اطلاعیه‌ای با ادعای وجود نیروهای اوکراینی در نزدیکی مرز مشترک دو کشور، بخش بزرگی از آسمان بالای دریای آزوف را منطقه «پرواز ممنوع» اعلام کرد.

همزمان ولادیمیر زیلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز خواستار توقف تنش‌ها و تبادل آتش میان جدایی‌خواهان شرق این کشور با ارتش اوکراین شد.

زیلنسکی در حساب «توییتر» خود نوشت که کشورش از آغاز گفت‌وگوهای صلح در چارچوب گروه تماس سه جانبه شامل اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت می‌کند.

در روزهای گذشته برخوردهای مسلحانه میان جدایی‌خواهان شرق اوکراین با ارتش این کشور افزایش چشمگیری یافت و دو طرف یکدیگر را در آغاز این تنش‌ها مقصر دانسته‌اند.

تنش در دونباس

در همین رابطه کاخ کرملین اعلام کرد که تنش‌ها در دونباس ممکن است به شرایط غیر قابل کنترلی منتهی شود.

مرکز مراقبت از آتش‌بس در جمهوری خودخوانده «دونتسک»، وابسته به جدایی‌خواهان اوکراینی هوادار روسیه، یک‌شنبه اعلام کرد که ارتش اوکراین با توپخانه ۱۲۰ میلیمتری اهدافی را در این جمهوری گلوله‌باران کرده است.

این مرکز در بیانیه‌ای اشاره کرد که سلاح بکار گرفته شده در حمله به این جمهوری از سوی ارتش اوکراین، طبق توافقنامه «مینسک» ممنوع اعلام شده بود.

ارتش اوکراین هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت یک ایست بازرسی در منطقه دونباس را به دلیل افزایش حملات جدایی‌طلبان متوقف کرده است.

به گفته ارتش اوکراین، جدایی‌طلبان ۱۶۶ بار طی ۲۴ ساعت گذشته آتش‌بس را نقض کرده و مکررا با خمپاره‌های «مورتر» و ضد تانک به ایست بازرسی «شاسیا» حمله کردند.

اطلاعیه ارتش اوکراین با اعلام کشته‌شدن ۲ سرباز و ‌‌مجروح شدن ۴ نفر دیگر متذکر شده که «به‌دلیل حملات مکرر و احتمال آسیب به غیرنظامیان» فعالیت ایست بازرسی مذکور را متوقف کرده است.

۱۵۰۰ بار نقض آتش‌بس

از سویی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۵۰۰ نقض آتش‌بس را به ثبت رسانده‌اند.

این ناظران خاطرنشان کردند که از عصر پنج‌شنبه تا عصر روز جمعه ۵۹۱ بار در منطقه دونتسک و ۹۷۵ بار در منطقه لوگانسک موارد نقض آتش بس را به ثبت رساندند. این دو منطقه زیر نظر جدایی‌خواهان وابسته به مسکو اداره می‌شود.

طبق نقشه ثبت نقض آتش‌بس، بیشترین درگیری‌ها هم‌اکنون‌ در شمال غرب لوگانسک واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهر سفرودونتسک در حال رخ‌دادن است.

یک منبع دیپلماتیک هم به خبرگزاری «رویترز» گفت که ناظران تنها روز شنبه بیش از ۲۰۰۰ مورد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین را گزارش کردند.

دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین نیز روز شنبه پس از سقوط چندین گلوله خمپاره در نزدیکی او در همگام بازدید از جبهه شرق اوکراین مجبور به ترک سریع آن منطقه شد.

ادعای جدایی‌طلبان

جدایی‌طلبان شرق اوکراین روز شنبه ادعا کردند که آنها برنامه دولت اوکراین برای حمله به مناطق تحت کنترل خود را از طریق دستگیری یک جاسوس وابسته به کی‌یف کشف کردند.

دولت اوکراین هم چنین ادعاهایی را تبلیغات دروغین و شایعه از سوی جدایی‌طلبان دانست.

کی‌یف و کشورهای غربی بیم دارند که روسیه با صحنه‌سازی یک عملیات نظامی ساختگی در شرق اوکراین به این کشور حمله کند.

مقامات روسی ضمن ابراز نگرانی از شرایط شرق اوکراین گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به این کشور ندارند.

از سویی رهبران جدایی‌خواه مناطق شرق اوکراین با ادعای احتمال حمله ارتش این کشور به مناطق تحت کنترلشان، برخی مناطق را از ساکنان تخلیه کردند.

با این حال مقامات دولت اوکراین تاکید کردند که برنامه‌ای برای تهاجم به مناطق تحت تصرف جدایی‌خواهان ندارند و آماده گفت‌وگو با مسکو‌ برای حل بحران کنونی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید