به گزارش CNN فارسی، پیشتر خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که روز سه شنبه زیر نظر مستقیم رهبر این کشور یک موشک مافوق صوت (چندین برابر سرعت صوت) را شلیک کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در برابر خبرنگاران گفت فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده که این آزمایش خطری فوری را متوجه نیروهای آمریکایی و یا متحدان آن نمی کند.

کره شمالی روز سه شنبه موشک مافوق صوتی را شلیک کرد که به گفته خبرگزاری رسمی این کشور دقیقا به هدف خود در هزار کیلومتر آن‌سوتر برخورد کرده است.

این سومین موشک مافوق صوتی است که بنا به گزارش‌ها از سوی کره شمالی آزمایش شده که می‌تواند نسبت به موشک‌های بالستیک دیرتر شناسایی شود.

فرماندهی اقیانوس هند- آرام آمریکا اعلام کرده این موشک با سرعتی ده برابر سرعت صوت حرکت می کرده و از موشک آزمایش شده در هفته گذشته توسط کره شمالی پیشرفته تر بوده است.

دو مورد از این آزمایش‌ها ظرف یک هفته پس از سخنرانی سال نوی کیم جونگ اون و وعده اش برای تقویت نیروی دفاعی این کشور انجام شد.

رسانه های آمریکا در عین حال خبر داده اند که همزمان با آزمایش موشکی روز سه شنبه کره شماالی، سازمان حمل و نقل هوایی آمریکا پرواز های فرودگاه های بزرگ ساحل غربی خود از سیاتل تا سن‌دیه‌گو را برای ۱۵ دقیقه لغو کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه تاکید کرده که واشنگتن تعهدی مخدوش ناپذیر به دفاع از کره جنوبی و ژاپن دارد: “اما این شلیک مشخصا تاثیر بی ثبات کننده برنامه تسلیحاتی غیرقانونی کره شمالی را نشان می دهد. این کار ناقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و تهدیدی برای همسایگان کره شمالی و جامعه بین المللی است.”

آقای پرایس در عین حال گفت آمریکا کماکان از کره شماالی می خواهد که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر پرهیز کند و وارد گفتگوهای جدی و ادامه دار شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واشنگتن مدت هاست که نشان داده از گفتگو با کره شمالی استقبال می کند اما پیونگ یانگ به تلاش های این کشور واکنشی نشان نداده است.

آقای پرایس گفت ما کماکان به همکاری و هماهنگی با متحدان خود ادامه می دهیم و هرگاه کره شمالی نشان بدهد آماده ورود به دیپلماسی است ما نیز آماده خواهیم بود.

تصاویری که از سوی خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر شده نشان می‌دهد که آقای کیم همراه با مقامات این کشور مشغول تماشای آزمایش موشکی است.

گزارش‌ها می‌گویند پس از ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) این اولین بار است که او در یک مراسم شلیک موشک شرکت می‌کند.

البته آقای کیم احتمالا به صورت غیررسمی در مراسم آزمایش‌های موشکی دیگری شرکت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید