به گزارش CNN فارسی سعيد خطيب زاده سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري امروز خود درباره ترکيب هيات مذاکره کننده ايران گفت: اين موضوع در حال بررسي است طبيعتا تغييراتي اعمال مي‌شود هنوز شکل آن نهايي نشده به محض نهايي شدن اطلاع رساني خواهد شد.

گمانه ها درباره تغييرات عميق در تيم مذاکره کننده هسته اي زماني آغاز شد که حسين اميرعبدالهيان وزير جديد امور خارجه علي باقري معاون سابق سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي را جايگزين سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت خارجه کرد.

باقري در زمان تصدي مسئوليت در شوراي عالي امنيت ملي هم رده عراقچي در تيم هسته اي بود و مسئوليت مذاکرات کارشناسي با طرفين را بر عهده داشت.

با اين تغيير به نظر مي رسد در ترکيب جديد باقري قرار است مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران باشد ، مذاکراتي که احتمالا خيلي زود در وين از سر گرفته مي شود.

عراقچي در دوراني که سعيد جليلي مسئول شوراي عالي امنيت ملي و مذاکرات هسته اي بود به نمايندگي از وزارت خارجه از اعضاي تيم مذاکرات بود و بعيد نيست با توجه به يک دهه حضور در پرونده مذاکرات هسته اي ايران کماکان به عنوان عضو مذاکره کننده در تيم جديد نيز حضور داشته باشد کما اينکه از بعد از روي کار آمدن دولت بايدن ،‌چند دور مذاکره در وين براي بازگشت آمريکا به برجام انجام شده بود که عراقچي متولي اين مذاکرات بود .

از طرفي در هنگامه مذاکرات اخير رافائل گروسي با محمد اسلامي رئيس سازمان انرژي اتمي که در سفر به تهران انجام شد، حميدرضا عسکري عضو پيشين تيم مذاکره کننده هسته اي در زمان جليلي حضور داشت که مي تواند گمانه ها درباره حضور احتمالي او در تيم جديد مذاکره کننده را تقويت کند.

اگر قرار باشد ترکيب تيم هسته اي در دوران قبل از ظريف احيا شود بعيد نيست ابوالفضل ظهره وند سفير سابق ايران در ايتاليا هم دوباره در بين اعضاي هيات مشاهده شود.

هنوز مشخص نيست در دولت رئيسي مسئوليت پرونده هسته اي با شوراي عالي امنيت ملي خواهد بود يا وزارت امور خارجه اما با عنايت به انتصاب علي باقري به عنوان معاون سياسي وزير خارجه احتمال تداوم پيگيري پرونده هسته اي در وزارت خارجه وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید