به گزارش CNN فارسی، این انفجار و آتش‌سوزی صبح جمعه در یک انبار سوخت در شهر بلگورود روسیه، در ۵۰ کیلومتری خارکیف اوکراین، روی داد و فرماندار این منطقه از حمله دو هلیکوپتر اوکراینی به این انبار سخن گفت.

ساعاتی بعد دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز گفت این حمله شرایط آسانی برای ادامه گفت‌وگوهای صلح فراهم نمی‌کند.

او همچنین گفت ولادیمیر پوتین در جریان آخرین تحولات حمله به این انبار سوخت قرار گرفته است.

با این حال مقام‌های اوکراینی درباره این موضع روسیه سکوت کرده‌اند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، گفت نمی‌تواند گزارش‌ها در این باره را تایید یا رد کند؛ سخنگوی وزارت دفاع اوکراین نیز حاضر به اظهار نظر در این باره نشد.

از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره عقب‌نشینی نیروهای روسیه از برخی مناطق اوکراین، و در عین حال تداوم درگیری‌ها در برخی مناطق دیگر منتشر شده است.

فرماندار چرنیهیف در شمال اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال عقب‌نشینی از این منطقه هستند اما به طور کامل منطقه را تخلیه نکرده‌اند.

شهردار کی‌یف نیز گفت درگیری‌های شدیدی در شمال و شرق پایتخت اوکراین جریان دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت نیروهای روسیه در محلی در ۲۲ مایلی (۳۵ کیلومتری) شمال غربی کی‌یف در یک کلیسا و در مناطق مسکونی اطراف آن موضع گرفته و در حال آماده شدن برای حمله به کی‌یف هستند.

در همین حال فرماندار میکولایف نیز خبر داد که شمار کشته‌های حمله راکتی سه‌شنبه به یک ساختمان اداری در این شهر به ۲۸ نفر رسیده است.

همچنین اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که با وجود وعده قبلی، روسیه به حملات هوایی و موشکی علیه دو شهر کی‌یف و چرنیهیف ادامه می‌دهد.

شرکت اتمی دولتی اوکراین نیز اعلام کرد که بخش اعظم نیروهای روس مستقر در نیروگاه چرنوبیل این تاسیسات را ترک کرده‌اند.

در همین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در نشست مطبوعاتی ضمن استقبال از این اقدام روسیه گفت که «ما خیلی خیلی زود به آنجا می‌رویم.»

روز جمعه همچنین رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، گفت با ولادیمیر پوتین به صورت تلفنی گفت‌و‌گو می‌کند. اردوغان روز پنجشنبه با زلنسکی گفت‌وگو کرد و نسبت به دیدار روسای جمهوری دو کشور در استانبول ابراز امیدواری کرده است.

در همین حال وزیر خارجه روسیه گفت که مذاکرات با اوکراین پیشرفت‌هایی داشته و مسکو آماده پاسخ به پیشنهادهای کی‌یف می‌شود.

سرگئی لاوروف در عین حال اعلام کرد که کی‌یف باید «تفاهم بسیار بیشتری» درباره وضعیت کریمه و دونباس در صورت اتخاذ موضع بی‌طرفی نشان دهد.

دیدار سرگئی لاوروف و دیمیترو کولِبا، وزیران خارجه روسیه و اوکراین، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در ترکیه و به میزبانی وزیر خارجه این کشور برگزار شد و بی‌نتیجه پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید