آمریکا، کشورهای اروپایی و کانادا از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی در صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور مادام‌العمر روسیه، به دلیل متهم شدن او به ارتکاب جنایات جنگی و ربودن کودکان اوکراینی، استقبال کردند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت: این حکم، اقدام قابل توجیهی است. دیوان کیفری بین المللی در تصمیمی که اتخاذ کرد طرف حق قرار دارد چون به وضوح مشخص است که پوتین در اوکراین جنایات جنگی مرتکب شده است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، متهم شدن ولادیمیر پوتین به جنایت‌های جنگی را تصمیم مهمی برای عدالت بین‌المللی و مردم اوکراین خواند و گفت: «تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی تازه شروع پاسخگویی روسیه به جنایت‌هایش در اوکراین است.»
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، با استقبال از صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، در توییتی نوشت: «کانادا با قاطعیت در کنار مردم اوکراین ایستاده است.» وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این حکم اعلام کرد: «هیچ‌کس نباید از عدالت فرار کند.» پیوتر مولر، سخنگوی دولت لهستان، نیز با استقبال از این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی، گفت: «رییس‌جمهور روسیه باید به عنوان جنایتکار جنگی همراه با دیگر افراد مسئول جنایات در اوکراین محاکمه شود.» دادستان کل اوکراین نیز از این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد و آن را «حکمی تاریخی» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید