🔹وعده کاهش نرخ تورم در سال آینده برای چندمین بار از سوی مقامات اقتصادی شنیده شد؛ اینبار از زبان وزیر اقتصاد. اما نهادهای بین‌المللی و بررسی‌های داخلی از روند این شاخص در سال ۱۴۰۲ چه می‌گویند؟ آیا کاهش تورم شدنی است؟
🔹هرچند در آستانه پایان گرفتن سال ۱۴۰۱، اظهارات اینچنینی از مقامات اقتصادی به کرات شنیده می‌شود و برخی آن را ابزاری برای بهتر نشان دادن کارنامه اقتصادی تلقی می‌کنند، اما آمارهای رسمی و غیررسمی شرایط متفاوتی را ترسیم می‌کنند.
🔹چندی پیش صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی خود از آینده اقتصاد جهان، تورم ایران را در دو سال آینده بالای ۵۰ درصد برآورد کرده بود. اما این تنها صندوق نیست که به ادامه روند صعودی تورم اشاره دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در بررسی اولیه خود از لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تورم این لایحه اشاره کرد و آن را ۴۰ درصد تخمین زد.
🔹وزیر اقتصاد همچنین به موضوع کسری بودجه اشاره کرده و درخواست خود را از مجلس اینگونه مطرح می‌کند که سقف بودجه نباید افزایش پیدا کند تا موتور تورمی که از محل کسری بودجه به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود، در سال آینده کنترل شود.
🔹این در شرایطی است که کارشناسان کسری بودجه ۱۴۰۱ را تا پایان سال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند و آنگونه که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند قرار است این کسری در سال آینده هم به وخامت امسال ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید