اثر تداوم تحریم‌ها بر اقتصاد ایران

🔹رشد افسارگسیخته تورم در سالیان اخیر، این پدیده را به ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی در ایران تبدیل کرده است. به طوری که تورم گریبان‌گیر بخش عمده مردم و به‌ویژه افراد با سطح درآمد پایین‌تر بوده و مردم از این پدیده رنج می‌برند. به همین دلیل است که آینده تورم در اقتصاد ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز، با بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران به تشریح مسیر پیش‌روی تورم کشور در سال آینده پرداخت.

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی:
🔹طبق روند سنوات گذشته و به‌ویژه در چند سال اخیر که ما از رشد اقتصادی بالایی برخوردار نیستیم و در بخش‌های غیرنفتی رشد کمتری داریم، درآمدهای کشور کاهش پیدا کرده است. در این شرایط، اینکه دولت بتواند یک بودجه متوازن و بدون کسری داشته باشد، دور از دسترس است. افزایش بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی دو عامل تورم‌زا هستند که باعث رشد لجام‌گسیخته نقدینگی بدون رشد تولید خواهند شد. بنابراین قطعا ما سال آینده هم با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی بیشتر مواجه خواهیم بود.
🔹تورم کشور حاصل دو عامل افزایش شدید نقدینگی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی مثل نرخ پایین سود سپرده و سود بین بانکی است. کنترل نکردن این دو عامل باعث می‌شود که تورم همچنان ادامه داشته باشد. بلاتکلیفی برجام، کل اقتصاد و فعالان اقتصادی را در بلاتکلیفی نگه داشته و به پناهگاهی برای کاسبان تحریم تبدیل شده که متاسفانه منابع ملی را به یغما می‌برند. امیدواریم که سیاست‌های درستی به‌کار گرفته شود و ما بتوانیم به یک تعادل و رشد اقتصادی مناسب برسیم. چراکه اگر چاره اندیشی خاصی صورت نگیرد، سال آینده سال سختی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید