براتی کارشناس مسکن در گفتگو با بازار گفت:
🔹 پیش بینی می شود که در ۲ ماه باقی مانده از سال جاری و فصل بهار سال ۱۴۰۲ ملک بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانی را تجربه می کند.
🔹در بازار اجاره نرخ تورم تعیین کننده است. زمانی که پنجاه درصد تورم ایجاد شده قاعدتاً همیشه در بخش اجاره ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از نرخ تورم است.
🔹در بخش فروش با تورمی که در بخش اقتصادی دولت از جمله مسکن، خودرو، دلار، سکه و بازارهایی که مردم در آنها سرمایه گذاری می کنند، بازاری مطمئن تر از مسکن نیست.
🔹زمانی که دلار بالا می رود مردم پول ها را جمع کرده و وارد بخش مسکن می‌کنند هنگامی که خرید و فروش انجام می شود با هر قیمتی خریدار می خرد به این دلیل که ارزش سرمایه اش از بین نرود و ریزش نکند در بخش مسکن سرمایه گذاری می‌کند این سرمایه گذاری موجب تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی ملک می شود.
🔹وزارت راه و شهرسازی باید کاری بکند که بخش خصوصی از دو مورد خود بگذرد.یکی طمع و دیگری سهل کردن کار. به هر حال هر چه سازنده برای دریافت مجوز ساخت تلاش بکند به نسبت آن روی ارزش ملک اضافه می کند.
🔹اگر می گویند حجم معاملات املاک پایین آمده درست نیست بلکه روش کار تغییر کرده است قاعدتاً یک سری موارد به صورت محرمانه انجام می‌شود.
🔹قرار داد ها به صورت وکالتی شده است شخص سند نمی‌زند و قرارداد دستی می نویسند و یک وکالت می گیرند هیچ جا هم ثبت نمی شود حجم معاملات با کد رهگیری پایین آمده اما در کل اگر حجم وکالت های دفترخانه ها را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که حجم معاملات بالاتر از حد معمول است.
🔹دلالان مسکن یعنی کسانی که خرید و فروش انجام می دهد برای اینکه نامشان وارد لیست سیاه نشود با وکالت کار می کنند و هیچ جا ثبت نمی شود.
🔹قیمت ساخت مسکن در مناطق متوسط تهران بنای غیر مفید یعنی پارکینگ تا بالا هر متر مربع ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان تمام شده غیر مفید است ولی اگر مفید را محاسبه کنیم ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید