🔹در ماه‌های اخیر موضوع ممنوعیت و عوارض صادرات محصولات جالیزی، از جمله سیب‌ زمینی به چالشی جدی در بین کارشناسان، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و صادرکنندگان بدل شده است. وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تصمیم به ممنوعیت صادرات چهار محصول شامل گوجه‌فرنگی، سیب‌ زمینی، پیاز و بادمجان گرفت که همان زمان با اعتراض نمایندگان مجلس و کشاورزان روبه‌رو شد و در نهایت اجرا نشد.

🔹زمانی که دولت تصمیم به وضع آنی عوارض صادرات می‌گیرد، کشاورزانی که با هزینه بالا دست به تولید این محصولات زده و اکنون قادر به صادرات محصولات خود نیستند، با زیان جدی اقتصادی مواجه می‌شوند و تاثیر جدی بر بازار داخل گذاشته و به دلیل ازدیاد محصول در داخل، همه کشاورزان ضربه جدی خواهند خورد و در فصل کشت بعدی، اقدام به تولید نخواهند کرد و در نتیجه تولید این محصولات با افت جدی روبه‌رو خواهد شد.

🔹این اقدام که آسیب جدی به فضای تجارت خارجی و تولید این محصولات زده است، با قوانین داخلی مختلفی نیز مغایر است. میزان عوارض نیز باید متناسب با یارانه مستقیم پرداختی به کالای صادراتی باشد. تا زمانی که وزارت جهاد کشاورزی اقلام مشمول و میزان یارانه مستقیم آن‌ها را به تصویب شورای اقتصاد نرساند، اعمال هرگونه عوارض صادراتی ممنوع خواهد بود. لذا اقدام وزارت جهاد کشاورزی در مورد اعمال تعرفه‌های سنگین بر صادرات محصولات جالیزی از نظر قانونی نیز، با قوانین کشور مغایرت داشته و نیازمند بازنگری جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید