🔴بسته حمایتی یا گفتار درمانی؟

بالاخره مسئولان از خواب بیدار شده و به فکر حمایت از بازاری افتادند که قرار بود اولویت اول دولت رئیسی باشد . بر این اساس 10 دستور از جانب سازمان بورس در جهت حمایت از بازار تصویب و از امروز شنبه 7 آبان ماه اجرایی شد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این دستورات میتواند از قرمزی بازار کم کند؟

🔻20 درصد سود در مقابل تورم 45 درصدی؟

در این بند وعده سود 20 درصدی برای 96 درصد از پرتفوهای اشخاص حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان، داده شده است. این در حالی است که با توجه به تورم 46 درصدی در ماه‌های اخیر و سود 22 الی 25 درصدی که این روزها صندوق‌های درآمد ثابت هم به مشتریان خود میدهند، قطعا وعده سود 20 درصدی نمیتواند فروشندگان را مجاب به نفروختن سهام و خروج نقدینگی از بازار کند.

🔻نرخ سود اوراق بدهی به 30 درصد رسیده است

در دیگر قسمت این مصوبه به نرخ سود اشاره و اعلام شده که با همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نرخ سود مدیریت خواهد شد. برای کسانی که هر شنبه نرخ سود بین بانکی اعلام شده توسط بانک مرکزی را دنبال میکنند، روند صعودی این نرخ در ماه‌های گذشته واضح و روشن است. بنابراین رسیدن نرخ سود بین بانکی به مرز 21 درصد از یک سو و افزایش نرخ اوراق در بازار بدهی تا مرز 30درصد نشان از تناقض بین گفته و وعده بانک مرکزی با عملکرد این نهاد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید