به گزارش CNN فارسی، مهسا امینی به دلیل «بدحجابی» بازداشت و سپس کشته شد. به همین دلیل زنان ایرانی، چه آنان که تجربه مواجه شدن با گشت ارشاد دارند و چه آنان که این تجربه را ندارند، علیه گشت ارشاد و حجاب اجباری اعتراض می‌کنند.

زنان معترض در بلوار کشاورز شعار دادند که «آزادی حق ماست، ژینا اسم رمز ماست».

 

بر اساس گزارش‌ها، شمار بسیاری از زنان در اعتراضات شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، رشت، کرج و شهرهای کردنشین روسری‌ از سر برداشتند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. حتی در برخی شهرها، زنان روسری خود را آتش زدند.

همزمان، ۱۳ تشکل دانشجویی در اعتراض به قتل مهسا امینی در بیانیه مشترکی نوشتند: «جنایتی که در حق مهسا امینی رخ داده بار دیگر نشان داد ستم و استثمار علیه زنان تمامیت جان و هستی آن‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد.»

شهبانو فرح پهلوی هم در پیامی نوشت: «با تمام تلاش‌های رژیم برای سرکوب زنان، مبارزات آزادی‌خواهانه و خستگی‌ناپذیر زنان ایران قابل ستایش و تقدیر است.»

 

برخی زنان اما در اعتراض به آن‌چه بر مهسا امینی رفت و ادامه ستم سیستماتیک جمهوری اسلامی، پس از برداشتن روسری، موهای خود را در اعتراض به سرکوب زنان بریدند، از این اقدام اعتراضی خود فیلم گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

 

برخی زنان بازیگر نیز با اعلام برداشتن «حجاب اجباری» با اعتراضات زنان همراهی کردند؛ از جمله کتایون ریاحی و مریم بوبانی.

در شبکه‌های اجتماعی، کارزار اینترنتی «زن، زندگی، آزادی، از کردستان تا تهران» هم به راه افتاده است.

 

همچنین شهروندان در کشورهای مختلف دنیا و شخصیت‌های بین‌المللی با اعلام حمایت از اعترضات زنان ایرانی، از جمهوری اسلامی خواستند به تبعیض علیه زنان پایان دهد.

 

از جمله، آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: «از حکومت ایران می‌خواهیم به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد.»

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز ضمن ابراز تاسف عمیق از «مرگ» مهسا امینی اعلام کرد: «خشونت علیه افراد بی گناه، به ویژه زنان و دختران، هرگز قابل تحمل نیست.»

 

گروهی از زنان معترض افغانستان نیز با حمایت از اعتراضات مردم ایران اعلام کردند: «به زودی حکومت برادرها، پدرها و شوهرها به پایان خواهد رسید.»

 

این زنان گفتند: «ما رنجی را بر دوش کشیده‌ایم که جدا از رنج سپیده رشنو که اعتراف اجباری‌اش منتشر شد و مهسا امینی که زیر شکنجه کشته شد، نیست.»

 

نسیم نیکلاس طالب، آماردان و تحلیل‌گر آمریکایی-لبنانی هم در واکنش به اعتراضات ایران گفت: «سرکوب انقلاب‌های زنانه سخت‌تر است و این مختص به ایران نیست. زنان نیمی از جمعیت را شامل می‌شوند. آن‌ها تحصیل‌کرده‌تر و پخته‌تر بوده و شخصیت منسجم‌تری دارند اما بیشتر تحت سرکوب هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید