به گزارش CNN فارسي ، بر اساس گزارشی که اخیرا توسط دانشمندان چینی منتشر و اندکی بعد حذف شد، چین ادعا کرده که تلسکوپ‌ عظیم «چشم آسمان» این کشور ممکن است سیگنال‌های یک تمدن بیگانه را از دوردست‌ دریافت کرده باشد. بر اساس گزارشی که روز سه شنبه در Science and Technology Daily، روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شده، ستاره‌شناسان دانشگاه پکن از شناسایی چند مورد از آثار احتمالی فناوری تمدن‌های فرازمینی (کشف آدم فضایی‌ها) در خارج از زمین خبر داده‌اند.

این سیگنال‌ها توسط تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری تحت نام مستعار «چشم آسمان» که بزرگ‌ترین در نوع خود است، دریافت شده است.

این تلسکوپ چینی برای اسکن عمیق سیگنال‌های رادیویی که می‌توانند حیات آدم فضایی‌ها را در سال ۲۰۱۹ نشان‌دهند، به کار گرفته شده است. با غربال کردن این داده‌ها در سال ۲۰۲۰، محققان مدعی شدند که دو سیگنال مشکوک رادیویی با باند باریک و بالقوه شبیه‌سازی شده را دریافت کرده‌اند. پس از آن طی سال ۲۰۲۲، یک بررسی هدفمند از سیارات فراخورشیدی شناخته شده، سیگنال رادیویی با بانک باریک عجیب دیگری را پیدا کرد که تعداد این موارد مشکوک را به عدد ۳ رساند.

از آنجایی‌که سیگنال‌ها امواج رادیویی با باند باریک هستند که معمولا تنها توسط هواپیماهای انسانی و ماهواره‌ها استفاده می‌شوند، این احتمال وجود دارد که به دست بیگانگان فضایی ساخته شده باشند. با این‌حال دانشمندان می‌گویند که یافته‌های آنها مقدماتی است و باید با احتیاط در مورد آن بحث شود.

ادعای چینی ها در زمینه کشف آدم فضایی‌ها

ژانگ تونگجی، دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی تمدن فرازمینی چین در دانشگاه پکن در گفتگو با Science and Technology Daily گفت:

اینها چندین سیگنال الکترومغناطیسی با باند باریک متفاوت از گذشته هستند و تیم ما در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات بیش‌تر در این زمینه است. احتمال اینکه سیگنال مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشد نیز بسیار زیاد است و برای رد یا تایید آن، احتمالا با فرآیندی طولانی سر و کار داریم.

پس از انتشار، این گزارش به سرعت در شبکه اجتماعی ویبو پخش شد و توسط تعدادی دیگر از رسانه‌های دولتی چین نیز بازتاب پیدا کرد. با این وجود، دلایل حذف ناگهانی آن هنوز مشخص نیست. این سیگنال‌ها اولین بار نیست که دانشمندان را نسبت به دریافت امواج رادیویی از اعماق قضا سردرگم می‌کنند.

در آگوست ۱۹۷۷، جستجوی SETI (هوش مصنوعی فرازمینی) که توسط تلسکوپ گوش بزرگ دانشگاه اوهایو انجام شد، یک انفجار الکترومغناطیسی فوق‌العاده قوی را دریافت کرد که باعث شد دانشمندان در آن زمان باور کنند که آدم فضایی‌ها از آنها استفاده کرده‌اند. به محض مشاهده سیگنال روی پرینت داده‌ها، جری اهمان، دانشمندی که در آن شب با تلسکوپ کار می‌کرد، با عجله و با قلم قرمز خود روی صفحه نوشت Wow!

لایو ساینس پیش‌تر گزارش داده بود که در جستجوها بعدی در همان منطقه برای کشف آدم فضایی‌ها به در بسته خوردند و تحقیقات بعدی نشان دادند که سیگنال مذکور احتمالا از ستاره‌ای شبیه به خورشید واقع در صورت فلکی قوس گرفته شده است. با این‌حال، منبع سیگنال هم‌چنان به عنوان یک راز باقی ماند.

از سوی دیگر، اخترشناسان چینی احتمال بروز تداخل رادیویی را کم می‌دانند. در سال ۲۰۱۹، اخترشناسان سیگنالی را مشاهده کردند که از پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای به خورشید ما که تقریبا ۴.۲ سال نوری از ما فاصله دارد و محل استقرار حداقل یک ستاره قابل سکونت ارسال شده بود.

این سیگنال یک موج رادیویی با باند باریک بود که معمولا با اشیاء ساخته شده توسط انسان مرتبط است و دانشمندان را به این احتمال هیجان‌انگیز که از فناوری بیگانگان نشئت می‌گیرد، سوق داد. با این‌حال، مطالعات جدید که دو سال بعد منتشر شد، نشان داد که این سیگنال به احتمال زیاد توسط فناوری انسانی نادرست تولید شده است.

به‌طور مشابه، مجموعه‌ای از سیگنال‌های معروف دیگر که زمانی گمان می‌رفت از آدم‌فضایی ها و کشف آنها ناشی شده باشد، بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ شناسایی شده بود که در نهایت معلوم شد توسط دانشمندانی که ناهارشان را در مایکروویو قرار می‌دهند، تولید شده است!

تونجی هم‌چنین اضافه کرده که تیم او در حال برنامه‌ریزی برای مشاهدات مکرر از سیگنال‌های عجیب و غریب است تا به‌طور قطعی هرگونه تداخل رادیویی را رد کند و تا حد امکان اطلاعات بیش‌تری در مورد آنها به‌دست آورد.

وی در ادامه گفت:

ما مشتاقانه منتظریم که تلسکوپ FAST اولین موردی باشد که وجود تمدن‌های فرازمینی و آدم فضایی‌ها را کشف و تایید می‌کند.

اختلاف بین گستره و سن کیهان و فقدان اشکال حیاتی هوشمند در فراسوی زمین که پارادوکس فرمی نامیده می‌شوند، مدت‌هاست که دانشمندان را نگران کرده است.

این تضاد نام خود را از تفکرات فیزیک‌دان برنده جایزه نوبل، انریکو فرمی گرفته است که پس از اندیشه در مورد این معما، گفت:

پس بقیه کجا هستند؟!

دیدگاهتان را بنویسید