به گزارش CNN فارسی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین عصر دوشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) در پیامی ویدیویی از پیشروی قابل توجهی در مناطق اشغال شده کشورش علیه ارتش روسیه خبر داد. به گفته او نیروهای نظامی این کشور موفق شده‌اند از اوایل ماه سپتامبر به این سو در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین ارتش روسیه را از مساحتی به بزرگی ۶۰۰۰ کیلومتر مربع عقب برانند.

 

به گزارش تاگس‌شاو، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، اوکراین بیش از ۲۰ شهر را ظرف ۲۴ ساعت در چارچوب عملیاتی گسترده از روسیه پس گرفته است. وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که اوکراین منطقه‌ای را که حداقل دو برابر مساحت لندن آزاد کرده است.

اصابت یک موشک روسی به نیروگاه برق اوکراین در نزدیکی خارکیف بخش بزرگی از شبکه برق در شرق اوکراین را روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر از کار انداخت. بر اثر این حمله بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های شهری فلج شد و زندگی صدها هزار نفر در تاریکی فرورفت. در همین رابطه زلنسکی خواهان تحویل سریع‌تر سلاح‌های ضد هوایی شد و گفت که کمک شرکای بین‌المللی برای اوکراین باید افزایش یابد.

او این حمله را یک تهاجم تلافی‌جویانه در واکنش به پیشروی ارتش اوکراین دانست. آلمان به اوکراین وعده تحویل سیستم دفاع هوایی Iris-T را داده است. بر اساس گزارش‌ها اولین واحد این سیستم تا پایان سال جاری به اوکراین ارسال خواهد شد. اما امید نوری‌پور، یکی از دو رئیس حزب سبزها گفته است که نیازهای تسلیحاتی اوکراین برای بازپس گیری مناطق اشغالی باید پیش از فرا رسیدن زمستان برآورده شود.

دیدگاهتان را بنویسید