به گزارش CNN فارسی، هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شامگاه شنبه ۲۶ تیرماه با اعلام اسامی برندگان نخل طلا توسط هیئت داوران به ریاست اسپایک لی، کارگردان نامدار آمریکایی، به کار خود پایان داد.

در جشنواره امسال کن ۲۴ فیلم از جمله «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان برنده دو جایزه اسکار، در بخش مسابقه حضور داشتند.

اصغر فرهادی در دوره‌های پیشین این جشنواره نیز جوایز معتبری با دو فیلم «گذشته» و «فروشنده» کسب کرده است، از جمله جایزه بهترین بازیگری برای برنیس بژو، بازیگر زن فرانسوی «گذشته» که سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر جشنواره سال ۲۰۱۶، برای بازی شهاب حسینی در «فروشنده».

«قهرمان» پارسال در شهر شیراز به تهیه‌کنندگی مشترک اصغر فرهادی و الکساندر ماله‌گی مقابل دوربین رفت و به عنوان محصولی مشترک از کمپانی فرانسوی ممنتو فیلمز و فرهادی پروداکشن در جشنواره کن به نمایش درآمد.

این فیلم روایتگر نقش شبکه‌های اجتماعی، مقبولیت عمومی، عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد، بی‌اعتمادی روزافزون حاکم بر جامعه و شکاف عمیق اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه است.

در این مراسم، نخل طلای جشنواره به فیلم «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو از فرانسه رسید.

حضور اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. او در مصاحبه‌ای ایران را کشوری خوانده بود که «سرکوبگر» است حق آزادی بیان و اندیشه در آن وجود ندارد. او بعدتر ترجمه گفته‌های خود را نادرست خواند و عنوان کرد که واژه سرکوبگر را به کار نبرده بلکه گفته ایران یک کشور بسته‌ است.

برندگان دیگر بخش‌های جشنواره

جایزه هیأت داوران به طور مشترک به فیلم «زانوی احد» ساخته ناداو لپید، کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسرائیلی و فیلم «حافظه» ساخته اپیچاتپونگ ویراستاکول، کارگردان تایلندی اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی به لئوس کاراکس، کارگردان فرانسوی برای فیلم «آنت» اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به کلب لندری جونز از ایالات متحده برای ایفای نقش در فیلم «نیترام» داده شد.

جایزه بهترین بازیگر زن به رناته رنسوه، بازیگر نروژی برای ایفای نقش در فیلم «ژولی» داده شد.

جایزه بهترین فیلمنامه به ریوسوکی هاماگوچی، کارگردان ژاپنی برای فیلم «خودروی من را بران» اهدا شد.

نخل طلایی فیلم کوتاه به فیلم ۱۴ دقیقه‌ای «همه جمعیت جهان» به کارگردانی «یی تانگ» از هنک کنگ تعلق گرفت.

جایزه دوربین طلایی به آنتونتا آلامات کوسیجانوویچ، کارگردان آمریکایی برای فیلم «مورینا» تعلق گرفت.

یک نخل افتخاری نیز به مارکو بلوکیو، کارگردان ۸۱ ساله ایتالیایی اهدا شد.

در جشنواره امسال، بیست و چهار فیلم در بخش مسابقه حضور داشتند.

متی یوپ، کارگردان فرانسوی-سنگالی، سونگ‌هانگ‌ هو بازیگر کُره‌ای، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، مگی گیلن‌هال بازیگر آمریکایی، کلبر مندونسا فیلیو کارگردان برزیلی، میلن فارمه خواننده و بازیگر فرانسوی، جسیکا هوسنر فیلمساز اتریشی و ملانی لوران بازیگر فرانسوی، داوری جشنوارهٔ کن ۲۰۲۱ میلادی را برعهده داشتند.

هفتاد و چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم کن از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیرماه) برگزار شد. این جشنواره در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد و گردانندگان آن به نمایش محدود برخی از آثار برگزیده بسنده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید