به گزارش CNN فارسی، جو بایدن، ر ئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۴ تیر در سومین روز از سفر خود به خاورمیانه، با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرد. این دیدار پیش از عزیمت بایدن به عربستان سعودی به عنوان آخرین مقصد از این سفر دوره‌ای صورت گرفت.

بایدن در یک نشست خبری مشترک با محمود عباس پس از دیدار با او در بیت‌لحم، با اشاره به اینکه «مردم فلسطین اکنون آسیب می‌بینند و شما می‌توانید آن را حس کنید»، گفت: «اکنون زمان تقویت نهادهای فلسطینی فرا رسیده است.»

او همچنین درباره تلاش‌ها برای صلح فلسطینیان و اسرائیل گفت: «حتی اگر بستر مذاکرات هنوز مناسب نباشد، آمریکا و دولت من از تلاش‌ها برای نزدیک‌ کردن طرفین دست نمی‌کشد.»

او خواست ایده صلح میان فلسطینیان و اسرائیل رها نشود و بر تشکیل یک دولت فلسطینی «مستقل» و با «تدوام سرزمینی» در کنار اسرائیل تأکید کرد.

این تأکید در حالی است که رویترز روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت هیچ پیشنهاد جدیدی برای احیای مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ارائه نشده و انتظاری برای پیشرفت سیاسی بزرگ در این زمینه وجود ندارد.

این خبرگزاری اضافه کرد عباس از آنچه به نظرش شکست آمریکا در عمل به تعهداتش می‌داند ناامید شده است؛ به ویژه در مورد مسائلی چون بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس که در زمان ترامپ بسته شده بود.

حتی پیش از سفر بایدن، رهبران فلسطینی او را متهم کرده بودند که به ادغام اسرائیل در یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای با کشورهای عربی، بیش از نگرانی‌ فلسطینیان از جمله در زمینه تعیین سرنوشت خود و ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل اهمیت می‌دهد.

با این حال بایدن در جریان سفر به خاورمیانه بر کمک اقتصادی آمریکا به فلسطینیان تأکید کرد.

بایدن پیش از دیدار با عباس، با حضور در بیمارستان آگوستا ویکتوریا در بیت‌المقدس شرقی از کمک آمریکا به بیمارستان‌های این بخش از بیت‌المقدس به عنوان بخشی از تعهد چندین ساله آمریکا به خدمات بهداشتی فلسطینی‌ها خبر داد.

او گفت: «امروز خوشحالم اعلام کنم آمریکا به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای حمایت از این بیمارستان‌ها، کارکنان شما که برای مردم فلسطینی کار می‌کنند، متعهد می‌شود.»

علاوه بر این کمک آمریکا، یک بسته مالی جداگانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری از طریق سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان فلسطینی داده خواهد شد.

تأکید بایدن بر رسیدگی به پرونده مرگ شیرین ابوعاقله

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در نشست خبری مشترک خود با عباس، درباره مرگ شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه قطری الجزیره، با اشاره به «کار حیاتی» این خبرنگار گفت: «آمریکا به اصرار بر رسیدگی کامل در مورد مرگ شیرین ابوعاقله ادامه خواهد داد.»

عباس نیز در این نشست، خواستار پاسخگو کردن عاملان قتل ابوعاقله شد.

در روزهای گذشته وزارت امور خارجه آمریکا نتیجه بررسی گلوله‌ای را که موجب مرگ ابوعاقله شد، منتشر و اعلام کرد این گلوله «احتمالا» از سوی نیروهای اسرائیلی شلیک شده است.

انتشار این گزارش خشم طرف فلسطینی و واکنش مقامات اسرائیلی را به همراه داشت و با اظهارنظرهایی در هر دو سو روبه‌رو شد.

دو ماه پیش، شیرین ابوعاقله، خبرنگار باسابقه شبکه الجزیره قطر، هنگام پوشش تحولات در اردوگاه جنین در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد و همان زمان، فلسطینی‌ها و شماری از خبرنگاران حاضر در محل گفتند که او با گلوله سربازان اسرائیلی کشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید