عبدالله کریمی گفته هرچند میزان مرگ کودکان بر اثر ابتلا به کرونا کم است اما در یک سال و نیم گذشته این بیمارستان مرگ ۷۷ کودک بر اثر کرونا را ثبت کرده است که ۹۲ درصد آنها بیماری پیش‌زمینه‌ای داشته‌اند.

کارشناسان پزشکی می‌گوید سویه دلتا تعداد بیشتری از کودکان را درگیر می‌کند. در همین حال گسترش نوع دلتای ویروس کووید ۱۹ آمار مبتلایان در ایران را به بیشترین حد رسانده است.

اوایل ماه جاری رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان کرمانشاه هم اعلام کرده بود که هر نیم ساعت یک کودک در آن بیمارستان پذیرش می‌شود.

دکتر کریمی گفته: “باید توجه کرد که میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند. در حال حاضر اگر وضعیت را نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین در حال حاضر بخش‌های اطفال‌مان پر است و کمبود بخش هم داریم. در حالی که سال قبل چنین موضوعی را درباره بیمارستان‌های کودکان اصلا مطرح نمی‌کردیم.”

در تازه‌ترین آمار اعلام شده مربوط به پنج‌شنبه ۲۳ هزار و ۶۵۵ مورد جدید ثبت شده و شمار جان‌باختگان به ۲۰۱ نفر رسیده که بیشترین میزان نسبت به موج قبلی در دهم خرداد امسال (۲۱۷ نفر) بوده است.

ظرف دو هفته در ۲۴ تیرماه تعداد موارد جدید شناسایی شده بیماران ۶۵ درصد بیشتر شده و به روزانه بیش از ۲۳ هزار مورد رسیده است. در همین حال میزان بستری شدن بیماران هم ۶۵ درصد افزایش داشته است.

برنامه واکسیناسیون حکومت ایران برای واکسینه کردن علیه کرونا با واکسن‌های داخلی یا واردات محدود خارجی هم باعث کندشدن این روند نشده است. ایسپا، مرکز افکارسنجی وابسته به جهاد دانشگاهی ایران، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی خود گفته یک چهارم پاسخ‌دهندگان در ایران امیدی ندارند که بتوانند واکسن تزریق کنند.

اخبار ضد و نقیض درباره واکسن برکت

وزارت بهداشت که وعده داده بود شمار تزریق‌ها به ۴۰۰ هزار در روز برسد در بهترین حالت به نیمی از این میزان نزدیک شده است. یکی از دلایل محقق نشدن این وعده تحویل ندادن واکسن ایرانی برکت به بیمارستان‌هاست که برای آن دلایل ضد و نقیض اعلام شده است.

گرچه مسئولان شرکت دارویی تولید کننده واکسن برکت زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام وابسته به بیت رهبر ایران در اطلاعیه و تکذیبیه‌های مختلف تاکید کرده‌اند که در خط تولید این واکسن مشکلی ایجاد نشده اما بعضی از مسئولان جسته و گریخته گفته‌اند که این شرکت نتوانسته وعده خود را برای تولید انبوه محقق کنند.

مینو محرز از پزشکان مسئول بررسی کیفیت این واکسن دیروز در عین حال که سعی کرد در گفت‌وگو با سایت خبری رکنا ایجاد مشکل در تولید واکسن برکت را تکذیب کند اما همزمان گفت که کمبود ماده اولیه تولید واکسن “به دلیل تحریم‌ ایران” با مشکل مواجه شده است. او وعده داد که در میانه مردادماه این مشکل برطرف شود.

موج پنجم کرونا که استان‌های جنوبی و مخصوصا سیستان و بلوچستان را با بحران مواجه کرده بود ظاهرا به شمال ایران رسیده است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران خواستار بسته شدن راه‌های منتهی به مازندران و دریای شمالی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، این استان در شمال ایران دستور تعطیل واحدهای پذیرایی و اقامتی را صادر کرده است.

در سیستان و بلوچستان هم همچنان جدال مسئولان بر سر واقعیت و “سیاه‌نمایی” ادامه دارد. تسنیم امروز برای رد گفته‌های رئیس جمهور ایران ویدئویی منتشر کرد.

پزشکان و مردم سیستان و بلوچستان از کمبود امکانات و فاصله زیاد بیمارستان‌ها می‌گویند اما دولت همانطور که رئیس آن در جلسه دیروز گفت معتقد است این اخبار “دروغ” و “شاخص تخت بیمارستانی این استان متناسب و حتی بالاتر از میانگین رسمی کشوری است.”

دیدگاهتان را بنویسید