به گزارش CNN فارسی، قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران نخستین مورد از قطع روابط سیاسی میان دو کشور به دلیل حمله سایبری است. نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه (هفتم سپتامبر) اعلام کرد گروه‌های هکری وابسته به جمهوری اسلامی مسئول حمله سایبری به زیرساخت‌ها و نهادهای دولتی این کشور در ماه ژوئیه امسال بوده‌اند. ادی راما در پیامی ویدیویی اعلام کرد به کارمندان سفارت ایران دستور داده شده تا ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.

 

حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که دیپلمات‌های ایرانی بامداد پنج‌شنبه، شماری از اسناد و مدارک موجود در سفارتخانه را سوزانده و از بین برده‌اند. طبق این گزارش، یکی از شاهدان عینی رویترز، مردی را داخل سفارت دیده که تعدادی کاغذ را درون یک بشکه زنگ‌زده پرتاب کرده در حالی که شعله‌های آتش دیوارهای سفارتخانه را روشن می‌کرد.

 

رویترز همچنین می‌نویسد که ساعاتی بعد، پلیس ضدتروریسم آلبانی روز پنج‌شنبه وارد سفارت ایران شد و این ساختمان را مورد بازرسی قرار داد. بر اساس این گزارش، ماموران پلیس آلبانی مجهز به ماسک، کلاه ایمنی و تفنگ‌های خودکار وارد سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا شدند

 

خبرگزاری فرانسه نیز از فعالیت بی‌وقفه دیپلمات‌های ایرانی در نیمه‌شب و بامداد پنج‌شنبه گزارش داده است. به نوشته این خبرگزاری، دیده شده که کارمندان سفارت صبح روز پنج‌شنبه یک بشکه خالی را به درون محوطه سفارتخانه برده و اندکی بعد درون آن آتش روشن کرده‌ و ظاهرا اسناد و مدارک را سوزانده‌اند. این خبرگزاری نیز از ورود و سپس خروج یک خودرو با پلاک سیاسی به محوطه سفارتخانه گزارش داده است.

سفارتخانه ایران در تیرانا تنها ۲۰۰ متر با دفتر نخست‌وزیری فاصله دارد. رویتزر می‌نویسد اندکی مانده به پایان مهلت رسمی برای ترک آلبانی، دو خودروی متعلق به سفارت ایران همراه با ده سرنشین از محوطه سفارت خارج شد. نیروهای ویژه پلیس آلبانی در محل حاضر بوده‌اند و پس از تخلیه سفارت، به نوشته رویترز، پرچم جمهوری اسلامی همچنان بر فراز ساختمان برافراشته بوده است.

حمله سایبری که روز ۱۵ ژوئیه رخ داد، منجر به بروز اختلال در تعداد زیادی از سایت‌ها و سرویس‌های خدمات‌رسانی دولتی در آلبانی شد. به گفته نخست‌وزیر این کشور، “شواهد غیرقابل انکار” نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی در این حمله “بی‌سابقه” سایبری دست داشته است.

 

آمریکا و بریتانیا این حمله سایبری را شدیدا محکوم کردند. آمریکا هشدار داد جمهوری اسلامی باید پاسخگوی این اقدام خود باشد و با عواقب این حمله نیز مواجه خواهد شد. وزارت خارجه ایران شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اتهامات را رد کرده و تصمیم تیرانا برای قطع روابط سیاسی با تهران را “اقدامی نسنجیده” و به‌دور از “دوراندیشی در روابط بین‌المللی” خواند

دیدگاهتان را بنویسید