به گزارش CNN فارسی، مانی قلی‌نژاد، مجیر صمیمی و انیس ثنائی، چهار تن از جوانان بهائی که هفته گذشته در ساری بازداشت شدند، در روزهای اخیر حین بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری، بارها تحت شکنجه شدید بدنی و ضربه‌های مکرر مشت و لگد قرار گرفته‌اند.

به خانواده‌های بازداشت‌شدگان گفته شده تا زمانی که این جوانان تعهدات مورد انتظار بازجویان را ندهند، آزاد نخواهند شد.

علاوه بر ضرب و جرح، گزارش شده است یکی از بازداشت‌شدگان مبتلا به آسم در سلول انفرادی گرم و بدون تهویه نگهداری شده و تعداد دیگری از آن‌ها را به صورت صلیبی در توالت بازداشتگاه برای ساعت‌‌های متوالی نشانده‌اند.

همچنین منابع مطلع گزارش داده‌اند دو شهروند بهائی بازداشت شده، در زندان قائم‌شهر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که آنان را پس از انتقال به بهداری زندان، بدون دریافت دارو به زندان برگردانده‌اند.

روز نهم شهریور، علاوه بر این چهار نفر، ۱۰ جوان بهایی دیگر به نام‌های مهسا فتحی، سامیه قلی‌نژاد، نگار دارابی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت‌شعار، بیتا حقیقی و گلبن فلاح، ساکن شهرهای ساری و قائم‌شهر، بازداشت شدند.

اداره‌ کل اطلاعات مازندران در اطلاعیه‌ای ۱۲ تن از این بازداشت‌شدگان را به جاسوسی متهم کرد.

دو نفر از آنان ساعاتی پس از بازداشت و در همان روز و هشت تن دیگر نیز در روزهای بعد و با تودیع قرار وثیقه‌ (مجموعا به برابر با ۱۲ میلیارد تومان) از زندان قائم‌شهر و بازداشتگاه اطلاعات ساری آزاد شدند.

وثیقه چهار نفر از بازداشت‌شدگان اما به دلیل آن‌چه «عدم همکاری با بازجویان اطلاعات ساری» خوانده شده، تاکنون قبول نشده و برای آن‌ها قرار بازداشت یک‌ماهه صادر شده است.

اکنون پرونده ۱۲ جوان بهائی در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای قائم‌شهر تشکیل شده و تحت رسیدگی قرار دارد.

این بازداشت‌ها همزمان با تایید حکم ۸۳ سال زندان برای ۲۵ شهروند بهائی در استان فارس صورت گرفته است.

روز ۳۰ تیر جامعه جهانی بهائی از بازداشت، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ بهائی در بازه‌ای ۵۰ روزه خبر داد و آن را نشان‌دهنده تشدید کارزار سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه این شهروندان دانست.

همچنین در هفته‌های اخیر ده‌ها شهروند بهائی در ایران به بهانه‌های مختلف بازداشت شدند. اتفاقی که فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه جهانی بهائی، آن را «یک بهائی‌هراسی بی‌سابقه» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید