در این یادداشت تحلیلی از CNN فارسی به سه تئوری احتمالی در رابطه با شانس بردن جایزه نخل طلا توسط اصغر فرهادی پرداخته ایم.

تئوری اول: همه چیز با محاسبات سینمایی

تئوری اول این است که همه چیز بدون دخالت مناسبات خارج از سینما پیش رود و جوایز در اتاق دربسته هیأت داوران تصمیم‌گیری شود. هیئت داورانی که اتفاقاً اصغر فرهادی در میان آنها از شانس درخور توجهی برخوردار است. فرهادی سابقه همکاری با طاهر رحیم به عنوان بازیگر در فیلم گذشته را داشته که به خوبی سینمای او را می‌شناسد و از سوی دیگر رئیس هیأت داوران این دوره نیز پیش از این نسبت به سینمای او ابزاز تمایل کرده بود. چیزی که مشخص است در امتیاز منتقدان فرانسوی نیز تا اینجای کار بیشترین احتمال کسب نخل طلا را فیلم قهرمان دارد. پس اگر همه چیز با معادلات سینمایی پیش رود شانس کسب جایزه اصلی جشنواره کن برای اصغرفرهادی بالا به نظر می رسد.

تئوری دوم: تاثیرات سیاسی

مصاحبه جنجالی اصغر فرهادی با ورایتی و اشتباه ترجمه یک کلمه بسیار در این روزها حاشیه ساز شده است. این اتفاق یکسری را که منتظر آب گل آلود بودند را مشغول ماهیگیری کرده است. اما در آن سوی مرزها سر و صدای چندانی به پا نشده و اصلا کل قضیه آنقدر با اهمیت نبوده. کلمه فضای بسته یا محدودیت که به اشتباه سرکوب‌گری ترجمه شده بود و توضیحی که اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم قهرمان در جشنواره کن داد و گفت از این کلمه استفاده نکرده است، موقعیت او را از لحاظ سیاسی دچار چالش هایی کرده است.

به طور کلی سینماگری که ژست ضدسیستم می‌گیرد، معترض و است و غوغا به پا می‌کند از محبوبیت بیشتری هم از لحاظ حمایت های معنوی جشنواره‌ای برخوردار می‌شود. در این مورد خاص اصغر فرهادی همیشه ترجیح داده اگر حرفی دارد با سینمایش بیان کند. او هیچ وقت موضع گیری تندی نداشته و اعتراض و بیانیه هایش را در فضایی گفتگو محور اعلام داشته است. این بار او حتی بر علیه یک ترجمه اشتباه به سرعت واکنش نشان داد تا از حاشیه های درونی حاشیه سازان جلوگیری کند. کسی که دوست دارد در وطنش فیلم بسازد و می‌داند عده ای منتظر قطع کردن دست او از فیلمسازی در داخل ایران به هر بهانه ای هستند.

تئوری سوم: نخل طلا نه، ولی راضی نگه داشتن فرهادی آری

یکی از محتمل ترین شرایط در برابر چنین حاشیه‌هایی اتخاذ تصمیم همیشگی تقسیم جوایز است. یعنی طوری که نه سیخ بسوزد نه کباب! به طور مثال جایزه فیلمنامه یا بازیگری یا جایزه ویژه هیئت داوران را به فیلم اصغر فرهادی تقدیم کنند تا از تلخی کوتاه ماندن دست او از نخل طلا جلوگیری کرده باشند. مدیران جشنواره کن می‌دانند که اصغر فرهادی سال های بعد هم فیلم های مهمی خواهد ساخت و ترجیح می دهند که همچنان گزینه اول او برای ارائه این فیلم ها جشنواره کن باشد. در حالی که جشنواره هایی مثل ونیز و برلین روز به روز فاصله شان را از لحاظ اعتباری به کن نزدیک می‌کنند و بی شک اگر فرهادی متوجه شود که دستی از بیرون مانع نخل طلا برای او شده است احتمالا برخوردی قهرآمیز با این جشنواره خواهد داشت.

جدول امتیازات

با توجه به نقدهایی که برای فیلم‌های بخش های مختلف جشنواره کن منتقدان نوشته‌اند، سایت راتن تومیتوز درصد امتیاز این فیلم‌ها را منتشر کرد.
مسلما زمان نمایش عمومی یا پخش آنلاین درصدها تغییر می‌کند.
در این فهرست چند فیلم بالاترین امتیاز را از نگاه منتقدان (انگلیسی زبان) گرفته اند و چند فیلم در قعر جدول هستند. «قهرمان» از فیلم‌هایی با ۱۰۰ درصد امتیاز و «روز پرچم» ساخته شان پن و «سه طبقه» ساخته نانی مورتی در قعر جدول امتیازها هستند.
فهرست فیلم‌ها را با درصد امتیازهای‌شان مرور می‌کنیم:

بدترین آدم روی زمین(یواخیم تری‌یر)-۱۰۰ درصد
مستند ول(خارج از بخش مسابقه)-۱۰۰درصد
مستند ولوت آندرگراوند(خارج از بخش مسابقه)-۱۰۰درصد
قهرمان(اصغر فرهادی)-۱۰۰درصد
سوغات قسمت دوم(بخش نوعی نگاه)-۹۶درصد
تیتان(ژولیا دوکورنو)-۹۵ درصد
راکت سرخ(شان بیکر)-۹۴درصد
همه چیز خوب پیش رفت(فرانسوا اوزون)-۹۳درصد
لینگویی:پیوندهای مقدس(محمد صالح هارون)-۹۳ درصد
آنت(لئوس کاراکس)-۸۹ درصد
گزارش فرانسوی(وس اندرسون)-۸۹ درصد
خاطرات(آپیچات پونگ ویراستاکول)-۸۸ درصد
بندتا(پل ورهوفن)-۸۱ درصد
زانوی احد(نداو لاپید)-۷۶ درصد
جزیره برگمان(میا هانسون- لووه)-۷۲ درصد
پاریس، منطقه ۱۳(ژاک اودیار)-۶۷ درصد
در گرگ و میش صبح(برونو دومان)-۵۷ درصد
روز پرچم(شان پن)-۳۸ درصد
سه طبقه (نانی مورتی)-۳۳ درصد

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. مبینا

    خسته نباشید
    اختتامیه مراسمش کی شروع میشه ؟

  2. فرهاد همدانی

    امشب برگزار میشه فک کنم

دیدگاهتان را بنویسید