به گزارش CNN فارسی، روز دوشنبه ۴ مهرماه در گزارشی ضمن بررسی پیامدهای اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران نوشت که تنها به دلیل عدم دسترسی به اینستاگرام، زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان با خطر مواجه می‌شود.

 

این گزارش با استناد به بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی می‌افزاید که قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای ایران آسیب وارد می‌کند.

 

تجارت‌نیوز از قول یک عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی می‌نویسد، قطعی اینترنت ”ظلم به افرادی است که با اندک سرمایه‌ای که داشتند شغل و درآمدی برای خود دست و پا کرده‌اند.”

 

ساعتی حدود یک‌ونیم میلیون دلار

 

تا کنون گزارش‌ها و آمارهای فراوانی در خصوص ضررهای ناشی از قطع اینترنت در ایران اعلام شده است.

 

نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، ضرر اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران را ساعتی حدود یک‌ونیم میلیون دلار (رقمی معادل با تقریبا ۴۵ میلیارد تومان) برآورد کرده است.

نت‌بلاکس می‌نویسد، ایران در حال حاضر با شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی از آبان سال ۱۳۹۸ روبرو است.

”پادرو”، پلتفورم هوشمند پرداخت و ارسال سفارش‌های اینترنتی در ایران، نیز بازار سالانه اینستاگرام در ایران را حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

 

آمارهای “پادرو” حاکی از آن است که در نتیجه قطع اینترنت در ایران، فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان زیان می‌بینند.

با وجود این، حکومت ایران با شدت گرفتن اعتراض‌های اخیر بار دیگر اقدام به قطع اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی همچون اینستاگرام، واتس‌اپ و اسکایپ در ایران کرد. این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی دست به چنین اقدامی می‌زند بلکه در جریان اغلب اعتراض‌های پیشین به ویژه در آبان ۱۳۹۸ اینترنت را در ایران قطع کرده است.

 

این اقدام جمهوری اسلامی با اعتراض شدیدی از سوی جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری مواجه شد. از جمله سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که مسئولان جمهوری اسلامی برای پنهان کردن کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، اینترنت را به صورت هدفمند قطع کردند.

 

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل معتقد است که جمهوری اسلامی با این اقدام خود بر آن است تا در سکوت و خفا، و با قرار دادن کشور در حالت “آفلاین” به سرکوب مردم بپردازد و مانع از اطلاع‌رسانی به جهان شود.

 

مجموعه این شرایط در ایران، از جمله محدودیت‌های اینترنتی، باعث شده تا میل به مهاجرت در میان بسیاری از اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی در ایران بسیار افزایش یابد.

 

طبق یافته‌های “رصدخانه مهاجرت ایران”، ۴۰ تا ۵۳ درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان،‌ استادان، پژوهشگران، پزشکان و پرستاران و فعالان حوزه کسب‌و‌کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) میل خود به مهاجرت از ایران را “بسیار زیاد” عنوان کرده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید