به گزارش CNN فارسی، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ شهریور در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز با الکسی ددوف دیدار داشتم. وی به زودی به عنوان سفیر جدید روسیه در ایران شروع به کار خواهد کرد.»

جلالی گفت: «هر دو طرف تاکید کردیم که روابط ایران و روسیه در یکی از بهترین دوران تاریخی خود به سر می‌برد.»

لوان جاگاریان، سفیر پیشین روسیه در تهران بود که به دلیل اظهار نظرهایش به ویژه درباره مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی، یک سفیر پرحاشیه و جنجالی به شمار می‌رفت.

جاگاریان پیشتر گفته بود اعضای تیم مذاکره‌ هسته‌ای ایران «به طور منظم از روسیه تشکر می‌کنند.»

او در مصاحبه‌ با سایت خبر فوری، وضعیت آزادی بیان در ایران را نیز بهتر از اروپا خوانده و گفته بود در این حوزه ایران با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست: «شما پیشرفته‌تر هستید.»

جاگاریان همچنین در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود غربی‌‌ها می‌خواهند همجنس‌گرایی و «چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم.»

او گفته بود: «ما و ایران درخصوص حقوق بشر و مسائل دیگر از یکدیگر حمایت می‌کنیم چون ما هر دو در حال‌حاضر در یک سنگر هستیم.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به روسیه و چین تکیه کرده اما این وابستگی در دوران ابراهیم رئیسی بیشتر شده است.

روسیه نیز به دلیل تحریم‌های غرب در تلاش است تا از مجرای ایران، تحریم‌ها را دور بزند.

براساس توافق اتاق بازرگانی تهران و مرکز صادرات روسیه، بزرگ‌ترین هیات تجاری روسیه تا پایان شهریور ماه به تهران خواهند آمد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، تعداد این افراد را ۳۵۰ نفر خوانده و به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد از این فرصت برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده کند.

نزدیکی تهران و مسکو در حالی است که اکنون روسیه جای جمهوری اسلامی را در بازارهای نفت گرفته است.

علی ماجدی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در آلمان در مصاحبه‌ای گفته است: «بسیاری از دستگاه‌های مرتبط بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند روسیه با تخفیفات کلانی که برای فروش نفت خود می‌دهد، ما را متضرر کرده است.»

دیدگاهتان را بنویسید