به گزارش CNN فارسی، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) به خبرگزاری گفت در مذاکرات هسته‌ای برجام پیشرفت بسیار زیادی شده است اما هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات به توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی منجر شود یا خیر.

او ضمن اشاره به آخرین دور از مذاکرات برجام در دوحه، پایتخت قطر گفته است که این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته زیرا در آن پیرامون همه موضوعاتی که روی میز مذاکره بوده صحبت شده است.

مقامات اروپایی از ایران خواسته‌اند که از فرصت گفتگو استفاده کند و در مذاکرات هسته‌ای درخواست‌های فرابرجامی مطرح نکند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه اخیرا گفت، “پنجره دیپلماسی باز است” و باید از فرصت مذاکره استفاده کرد و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کرد.

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد، تنها چند هفته تا احیای توافق برجام باقی مانده است و این به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد، آیا آنچه را که مورد مذاکره قرار گرفته است را امضا کند یا خیر.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از دیپلمات ارشد اروپایی نوشته است بر سر برخی جزئیات معلق مانده می‌توان اکنون دقیق‌تر صحبت کرد.

او همچنین گفته است، باید منتظر برخی ایده‌ها از طرف ایران و پاسخ آمریکا به آن بود. این دیپلمات همچنین تصریح کرد: «نمی‌دانیم به پایان پروسه رسیده‌ایم یا نه ولی مذاکرات به پایان خود نزدیک شده است.»

قدرت‌های غربی آخرین دور مذاکرات در دوحه را ناامیدکننده توصیف کرده‌اند. آمریکا می‌گوید، ایران خواسته‌هایی را مطرح کرده است که به برنامه هسته‌ای مربوط نمی‌شود و پیشرفت‌های نگران‌کننده‌ای در زمینه غنی‌سازی اورانیوم داشته است.

میان آمریکا و ایران بر سر بسیاری از موضوعات هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد. ضمانت‌های مربوط به عدم تکرار خروج آمریکا از برجام و به ویژه حذف یا ماندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده از جمله این اختلاف نظرهاست.

جو بایدن در سفر به خاورمیانه صراحتا اعلام کرد که سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نخواهد کرد حتی اگر مذاکرات برجام شکست بخورد.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر است در این رابطه از “زور” استفاده کند، پاسخ مثبت داد و گفت: «اگر این آخرین راه‌حل باشد».

بایدن ادامه داد: «تنها چیزی که بدتر از ایران فعلی است، یک ایران هسته‌ای است.»

دیدگاهتان را بنویسید