به گزارش CNN فارسی، توانایی شرکت های آمریکایی در ساخت پیکاپ‌، هیچ نیازی به توضیح اضافه‌ ندارد. پیکا‌پ‌هایی مثل فورد F150، رم ۱۵۰۰، دوج سری D، شورلت ال کامینو و ده‌ها مورد دیگر این موضوع را ثابت می‌کنند.

پیکاپ‌های برقی در ابتدای معرفی خود، طرفداران زیادی را در بازار جذب نکردند. این موضوع ناشی از تفکر سنتی ساخت پیکاپ‌ها و وانت‌ها بود. با انجام تحقیقات بیشتر و نظر مثبت خریداران، تمایل افراد به این خودروها بیشتر شد و اکنون آن‌ها جایگاه‌ خوبی برای خود، مخصوصا در آمریکا کسب کرده‌‌اند.

پیکاپ شورلت سیلورادو برقی ۲۰۲۴، به عنوان جدیدترین ساخته شورلت، واقعا خودرو جذابی است که حتی در نمایشگاه CES 2022 هم توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرد. شاید در نگاه اول شما را به یاد پیکاپ شورلت آوالانچ بیندازد. حداقل این دو خودرو ایده‌ی ساخت یکسانی داشتند اما سیلورادو فراتر از یک خودرو برقی است. شورلت امکانات بی‌نظیری را در این خودرو جای داده است که در ادامه، قصد بررسی کامل مشخصات فنی آن و موارد دیگری را داریم.

معرفی شورلت سیلورادو ۲۰۲۴

طراحی بدنه

 

از مهم‌ترین قسمت خودرو یعنی طراحی بدنه آن شروع می‌کنیم. سیلورادو برقی ۲۰۲۴ هیچ نقطه اشتراکی با مدل فعلی بنزینی یا گازوئیلی این خودرو ندارد و در نوع خود واقعا تک است. این موضوع زمانی جالب می‌شود که سیلورادو ۲۰۲۴ را با رقیب خود یعنی فورد F150 Lightning مقایسه کنید. فورد F150 Lightning تقریبا یک بازسازی موفق از یک F150 معمولی است. به همین دلیل سیلورادو ۲۰۲۴ آمده است تا داستان مخصوص به خود را خلق کند.

پلتفرم مشترک ولی با طراحی مخصوص

 

سیلوادور برقی ۲۰۲۴ از پلتفرم Ultium که مخصوص خودروهای برقی شرکت آمریکایی جنرال موتورز است بهره می‌برد اما این همه‌چیز نیست. این پلتفرم در هامر برقی هم استفاده شده است اما طراحان شورلت با یکی کردن قسمت بار با بدنه اصلی، تصمیم به بهینه کردن این پلتفرم گرفتند. این موضوع در طراحی هامر برقی لحاظ نشده است و همین موضوع به میزان بارِ قابل حملِ آن ضربه می‌زند. این تغییرات به سیلورادو اجازه می‌دهد که طول بیشتری نسبت به هامر داشته باشد. ابعاد این پیکاپ با طول برابر ۵۹۱۸ mm، فاصله محوری ۳۷۰۰ mm و ارتفاع ۱۹۳۰ mm، حدود ۲۵۶ mm طولانی‌تر از هامر برقی است.

سیستم چهار چرخ فرمان پذیر FWS

 

یکی دیگر از ویژگی‌هایی مشترکی که  بین هامر برقی و سیلورادو ۲۰۲۴ وجود دارد، سیستم چهار چرخ فرمان پذیر یا همان FWS است. این سیستم برای اولین بار با نام کواد استیر (Quadrasteer) توسط جنرال موتورز ابداع شد و درحال حاظر در بسیاری از خودروهای دیگر وجود دارد و به فرمان‌پذیری بسیار بهتر و اصلاح رانندگی در مواقع کم یا بیش فرمانی کمک می‌کند.

مشخصات فنی پیشرانه شورلت سیلورادور ۲۰۲۴ برقی

 

این پیکاپ تمام برقی از دو موتور مجزا روی اکسل عقب و اکسل جلو بهره می‌برد. قدرت نسخه RTS First Edition، برابر با ۶۶۴ اسب بخار و ۱۰۵۷ نیوتن متر گشتاور است. این اعداد در نسخه RTS و WT، به ۵۱۰ اسب بخار و ۸۳۳ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می‌کنند. با فعال کردن حالت حداکثر قدرت، می‌توانید تمام گشتاور هر دو موتور را در اختیار داشته باشید. جنرال موتورز به این حالت، نام «Wide Open Wide» را اختصاص داده است. اسم نسخه WT از حروف ابتدایی «پیکاپ کاری» (Work Truck) گرفته شده است و نسخه معمولی این پیکاپ محسوب می‌شود.

مشخصات شارژر، باتری و شعاع پیمایش

 

شارژر فوق سریع ۳۵۰ کیلو واتی شورلت سیلورادور ۲۰۲۴ برقی واقعا شگفت‌ انگیز است و فقط با ۱۰ دقیقه شارژ، می‌تواند مسافت ۱۷۰ کیلومتری را طی کند. سیستم برق این خودرو روی ولتاژ ۸۰۰ ولت طراحی شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از ظرفیت باتری‌های این پیکاپ نداریم ولی شورلت، شعاع حرکتی آن در هربار شارژ را برابر ۶۴۵ کیلومتر عنوان کرده است.

نهایت آرامش در رانندگی

 

عدم لرزش پیشرانه (حتی به مقدار بسیار کم) و نبود صدای آزاردهنده اگزوز، یکی از مزیت‌های پلتفرم‌های خودروهای الکتریکی است. این موضوع در پیکاپ‌های دو دیفرانسیل چند برابر می‌شد. مخصوصا لرزشی که توسط میل گاردان در سراسر اتاق ایجاد می‌شود، همیشه به عنوان یکی از مسائل غیرقابل حل این نوع خودروها بوده است. همین موضوع به سیلورادو ۲۰۲۴ اجازه داده است که مرکز ثقل پایین‌تر و درحالت کلی ارتفاع پایین‌تری داشته باشد که این مسئله روی آیرودینامیک آن تاثیر به شدت مثبتی دارد. همچنین شورلت تایید کرده است که نمرات تست‌های آیرودینامیک این پیکاپ شگفت‌ انگیز بوده است.

سیستم تعلیق بادی

 

ما معمولا این قابلیت را روی خودروهای اسپرت دیده‌ایم اما شورلت با طراحی پیشرفته خود توانسته است که کیت سیستم تعلیق بادی را برای پیکاپ خود به صورت بهینه، پیاده سازی کنید. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا ارتفاع خودرو را تا ۶ سانتی‌متر تغییر دهید. این موضوع برای بهبود آیرودینامیکی خودرو یا سواری در مسیرهای آفرود یا ناهموار، کاربرد زیادی دارد. شورلت با استفاده از این سیستم توانسته است توان یدک کشی و حمل بار سیلورادو را به ترتیب به ۴۵۳۵ کیلوگرم و ۵۹۰ کیلوگرم برساند. هرچند که برای داشتن این سیستم تعلیق بادی، باید نسخه RTS Firts Edition سیلورادو ۲۰۲۴ را خریداری کنید.

خریداران نسخه استاندارد این پیکاپ، می‌توانند توان یدک کشی ۳۶۲۹ کیلوگرم و حمل بار ۵۴۴ کیلوگرم را تجربه کنند. البته شرکت شورلت از نسخه جدیدی از این پیکاپ، با توان یدک کشی بیش از ۹ تن خبر داده است. این نسخه، بعد از عرضه اولین سیلورادو ۲۰۲۴، به طور رسمی معرفی خواهد شد.

فرانک را بهتر بشناسید

 

روابط عمومی شورلت، لقب جالبی برای این پیکاپ درنظر گرفته است. خودروهای برقی به دلیل نداشتن پیشرانه در قسمت جلو، از فضای بار اضافه‌تری برخوردار هستند و باتری آن‌ها هم معمولا در کف خودرو قرار می‌گیرد.

کلمه ترانک (trunk) در زبان انگلیسی به معنای صندوق عقب است و می‌توان گفت که صندوق عقب این پیکاپ، در قسمت جلو یا به انگلیسی، فرانت (front) قرار دارد. شورلت با ترکیب این دو کلمه، لقب فرانک را به پیکاپ برقی خود داده است. فضای «فرانک» یا همان صندوق جلو، کاملا برای جای دادن یک چمدان بزرگ در کنار یک کیف کوچک مناسب است.

استارت از راه دور

 

اگر از خریداران نسخه RTS Firts Edition شورلت سیلورادو ۲۰۲۴ برقی باشید، می‌‌توانید با نصب برنامه Chevrolet رو گوشی هوشمند خود، از راه دور پیکاپ سیلورادو را روشن کنید. این قابلیت در بسیاری از خودروها وجود دارد اما حتما باید پای شما روی پدال ترمز باشد تا خودرو روشن شود. شورلت با کنار گذاشتن این قانون قدیمی، سطح جدیدی از ویژگی‌های خودروهای برقی را به خریداران معرفی کرده است.

سانروف متفاوت در شورلت سیلورادو ۲۰۲۴ برقی

 

طبق گفته‌های شرکت جنرال موتورز، سانروف این خودرو، از سطح مهندسی بسیار بالایی برخوردار است و دید وسیع‌تر، ارتفاع سقف بیشتر و در نتیجه راحتی بیشتر و تجربه سواری لذت بخش‌تری را به سرنشینان ردیف جلو و عقب می‌دهد.

کنسول وسط سیلورادو ۲۰۲۴ در مقایسه با باک پراید

 

طبق مستنداتی که شرکت جنرال موتورز ارائه کرده است، کنسول وسط شورلت سیلورادو ۲۰۲۴، حجمی برابر با ۳۴ لیتر دارد. این موضوع جایی جالب می‌شود که بدانید باک پراید فقط ۴۰ لیتر ظرفیت دارد. فضای این کنسول به راحتی می‌تواند ظرف غذا یا کیف کوچک کاری شما را در خود جای دهد.

افزایش حجم قسمت بار

 

خریداران نسخه RTS می‌توانند فضای بار عقب را با قابلیت مولتی فلکس داشته باشند و از درِ قسمت بار، به عنوان فضای اضافی استفاده کنند. با باز کردن درِ قسمت بار، فضایی به طول ۱۵۲ سانتی‌متر را در اختیار خواهید داشت. همچنین فضای بار و فضای کابین به هم راه دارند. این قابلیت به منظور افزایش نظم و حجم، حفظ ظاهر زیبا قسمت بار، در کنار محافظت بیشتر از آن، تعبیه شده است. این موضوع دقیقا در پیکاپ آوالانچ هم وجود داشت.

جمع شدن صندلی‌های عقب

 

با جمع کردن صندلی‌های ردیف عقب، به بیشترین میزان حجم بار دست پیدا خواهید کرد. همچنین می‌توانید وسایل طویل، مثل الوار یا میله‌های بلندی که در قسمت بار جای نمی‌گیرند را به داخل خودرو بیاورید. البته با این کار، دسترسی بسیار راحتی هم به قسمت بار دارید. همچنین فضای زیادی برای گذاشتن وسایل، در رودری درها یا زیر صندلی‌ها وجود دارد که همین موضوع، سیلورادور ۲۰۲۴ برقی را به یک انباری بزرگ تبدیل می‌کند. نسخه WT این پیکاب کمی فضای بار بیشتری در زیر صندلی‌ها خواهد داشت؛ چرا که یک ساب ووفر بزرگ، در زیر صندلی‌های مدل RTS وجود دارد.

قابلیت سوپر کروز

 

نسخه RTS Firts Edition این پیکاپ، از تکنولوژی پیشرفته‌ی سوپر کروز جنرال موتورز بهره می‌برد. این ویژگی به پیکاپ شما اجازه می‌دهد که حتی در حالت یدک کشی هم به صورت خودران حرکت کند.

سیلورادور ۲۰۲۴ برقی؛ پاور بانک همراه شورلت

 

سیستم ۱۰٫۲ کیلو واتی که جدا از باتری‌های اصلی وجود دارد، به قدری مفید است که با آن‌ می‌توانید خودروهای برقی دیگر را در مواقع اضطراری شارژ کنید. البته این قابلیت در فورد F150 Lightning هم وجود دارد.

قیمت و زمان عرضه شورلت سیلورادور ۲۰۲۴ برقی

 

شرکت شورلت، قیمت دقیقی برای زمان عرضه مشخص نکرده است اما عدد ۳۹,۹۰۰ دلار برای نسخه WT و ۱۰۵,۰۰۰ دلار برای نسخه RTS First Edition عنوان شده است. همچنین این پیکاپ به عنوان یک خودرو ۲۰۲۴ معرفی شده است و انتظار داریم که خریداران آن، در اواخر سال ۲۰۲۳ به خرید این پیکاپ اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید