به گزارش CNN فارسی، پس از هفته‌ها رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، نتایج رای‌گیری نهایی این رقابت روز دوشنبه ۱۴ شهریور اعلام شد و بر اساس این نتایج، تراس توانست با بیش از ۸۱ هزار رای بر رقیب خود، ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی بریتانیا که حدود ۶۰ هزار رای آورده بود، پیروز شود.

این پیروزی قابل پیش‌بینی بود و در دو روز گذشته و با پایان زمان رای‌گیری، رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برتری تراس بر سوناک منتشر کرده بودند.

خانم تراس اکنون پس از مارگارت تاچر و ترزا می، سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا و همچنین پانزدهمین نخست‌وزیر این کشور در دوران هفتاد ساله سلطنت ملکه الیزابت دوم به شمار می‌رود.

همچنین تراس چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا از زمان انتخابات پارلمانی هفت سال پیش است.

رهبر جدید ۴۷ ساله حزب محافظه‌کار بریتانیا پس از اعلام نتایج رای‌گیری گفت: «ما باید نشان دهیم که طی دو سال آینده به نتیجه خواهیم رسید.»

او افزود: «من یک طرح جسورانه برای کاهش مالیات‌ها و رشد اقتصادمان ارائه خواهم داد.» نخست‌وزیر جدید بریتانیا ادامه داد: «من به بحران انرژی، پرداختن قبوض انرژی مردم و همچنین رسیدگی به مسائل بلندمدت‌مان در زمینه تامین انرژی پاسخ خواهم داد.»

با آغاز نخست‌وزیری تراس، دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون که پس از ماه‌ها رسوایی، حمایت اعضای مهم حزبش را از دست داد، عملا به پایان می‌رسد.

جانسون در ماه ژوئیه گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرده بود اما همچنان موقتا نخست‌وزیر بریتانیا بود. قرار است روز سه‌شنبه بوریس جانسون استعفای خود را به ملکه الیزابت دوم در اقامتگاه تابستانی‌اش در اسکاتلند تقدیم کند.

در حالی که حزب محافظه‌کار در دوران جانسون دچار دودستگی شده بود، او روز دوشنبه از این حزب خواست که به صورت یکپارچه از نخست‌وزیر جدید حمایت کند.

برخی کارنامه دولت‌های گذشته محافظه‌کار در بریتانیا را ضعیف می‌دانند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده‌اند، اما تراس اعلام کرده که اجازه برگزاری چنین انتخاباتی را نخواهد داد.

رویترز به نقل از دیوید دیویس، یکی از نمایندگان باسابقه حزب محافظه‌کار نوشت که چالش‌های کنونی بریتانیا به گونه‌ای است که تراس پس از تاچر «احتمالا دومین دوران دشوار نخست‌وزیری پس از جنگ» جهانی دوم را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید